Tutkimus: Esteettömyysdirektiivin vaatimusten tuntemisessa suuria toimialakohtaisia eroja
Valtioneuvoston julkaisema tutkimusraportti tarkastelee tuotteiden ja palveluiden saavutettavuus- ja esteettömyysvaatimusten tähänastisia vaikutuksia kotimaisille yrityksille ja valvoville viranomaisille ja kuluttajille. Raportissa esitetään myös suosituksia esteettömyys- ja saavutettavuusosaamisen vahvistamiseksi. Tutkimuksen toteutti Avaava Oy alihankkijoinaan Avaava Digital Oy, Owal Group Oy ja Pulse Drive Oy.
Esteettömyysdirektiivin mukaan viranomaisten ja yksityisen sektorin on tehtävä tietyt tuotteet ja palvelut esteettömiksi 28.6.2025 lähtien. Esteettömyydellä tarkoitetaan sitä, että tuotteiden ja palveluiden käytön erilaiset esteet poistetaan ja ehkäistään niiden synty. Näin liikkumis- ja toimimisesteiset henkilöt kykenevät havainnoimaan, käyttämään ja ymmärtämään tuotteita ja palveluita yhdenvertaisesti muiden kanssa.
Esteettömyysdirektiivin vaatimukset ovat vielä suurelle osalle yrityksistä epäselviä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada aiempaa syvällisempi ymmärrys esteettömyysdirektiivin vaatimusten vaikutuksista velvoitteen piiriin kuuluville tahoille. Soveltamisalaan kuuluvista toimijoista merkittävä määrä harjoittaa verkkokauppatoimintaa. Muita keskeisiä toimijoita ovat esimerkiksi viestintä-, media- ja liikennepalvelujen tarjoajat sekä sähkökirjojen palveluntarjoajat.
Raportin mukaan esteettömyysdirektiivin vaatimukset ja omien tuotteiden ja palveluiden vaatimustenmukaisuus ovat suurelle osalle yrityksistä vielä epäselviä, ja nykytilan arvioiminen suhteessa vaatimuksiin tuottaa haasteita. Vaatimusten taustalla olevien standardien tuntemisessa on suuria toimialakohtaisia eroja. Parhaiten direktiivin vaatimuksia tunnetaan toimialoilla, jotka ovat kuuluneet jo saavutettavuusdirektiivin soveltamisalaan tai joihin kohdentuu muuta esteettömyyttä edistävää sääntelyä.
Verkkokauppa muodostaa selvästi merkittävimmän osan yrityksille muodostuvista uusien vaatimusten kustannuksista, sillä toimijoita on muihin soveltamisaloihin verrattuna paljon. Jos kaikki laskennalliset kustannukset toteutuisivat täysimääräisesti, verkkokaupan toimijoiden kokonaiskustannukset järjestelmien muutoksista olisivat enintään noin 79 miljoonaa euroa.
Tutkimuksen mukaan yritykset kuitenkin näkevät esteettömyysdirektiivin toimeenpanon merkittävänä askeleena kohti saavutettavampaa yhteiskuntaa. Palveluiden ja tuotteiden esteettömyyden parantaminen lisää mahdollisuuksia tarjota palveluita kokonaan uusille asiakasryhmille, kuten toimintarajoitteisille ja ikääntyneille.
Valvonnan keskittämistä yhteen viranomaiseen pidetään hyvänä ratkaisuna
Raportin mukaan yhden luukun periaate valvonnan organisoimisessa nähdään tärkeänä, ja tuotteiden ja palveluiden valvonnan yhdistämistä yhteen valvovaan viranomaiseen vuoden 2025 alusta alkaen pidetään kannatettavana ratkaisuna.
Talouden toimijoille valvonnan keskittäminen tarjoaa mahdollisuuden hakea ohjausta ja neuvontaa yksittäiseltä viranomaiselta. Vastaavasti kuluttajille viranomaistehtävien yhdistäminen muodostaa selkeän yksittäisen yhteyspisteen. Viranomaisten näkökulmasta valvonnan keskittäminen mahdollistaa yhdenmukaisen neuvonnan tilanteissa, joissa yhdistyvät tuotteiden ja palveluiden vaatimukset.
Tutkimuksen perusteella kuluttajat kaipaavat tietoa oikeuksistaan sekä menettelytavoista ja yhteydenottokanavista tilanteissa, joissa esteettömyys- ja saavutettavuusvelvoitteet eivät täyty. Sekä yrityskenttä että vammais- ja toimialajärjestöt toivovat viranomaisilta täsmällistä, aktiivista ja näkyvää viestintää ja ohjausta liittyen direktiivin vaatimuksiin, tulkintaan sekä valvontaan.
Tutkimushavaintojen perusteella raportissa esitetään suosituksia, jotka jakautuvat seuraaviin kolmeen kokonaisuuteen:
- vaatimusten selkeyttäminen ja tulkinnanvaraisuuksien vähentäminen
- viestintä ja tietoisuuden lisääminen
- esteettömyys- ja saavutettavuusosaamisen vahvistaminen.
Tutkimusraporttia tullaan hyödyntämään myös eri toimijoiden välisen vuorovaikutuksen parantamiseksi.
Lisätietoja: liiketoiminta- ja kehitysjohtaja Terhi Tamminen, Avaava Oy, p. 045 135 8932, [email protected] ja hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, neuvotteleva virkamies Mikael Åkermarck, liikenne- ja viestintäministeriö, p. 0295 342396, [email protected].
Julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2023 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa julkaistujen raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.