Tulopoliittisesta ratkaisusta vauhtia liikennehankkeisiin
Tulopoliittinen ratkaisu tuo 48 miljoonaa lisärahaa liikenneinvestointeihin. Lisärahoitusta kohdennetaan liikenneväyläpolitiikkaa linjanneen ministerityöryhmän koostamiin teemapaketteihin.
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Tiehallinto ovat sopineet, että vuoden 2005 lisäraha käytetään satamien ja terminaalien tieyhteyksiä parantavan teemapaketin kahteen hankkeeseen. Naantalin satamayhteyttä parannetaan 5,8 miljoonalla eurolla ja Tampereella Tarastejärven jätteenkäsittelylaitoksen tiejärjestelyjä tehdään 2,2 miljoonalla eurolla.
Vuosille 2006 ja 2007 jäävä 40 miljoonaa euroa osoitetaan käynnissä oleviin teemapaketteihin, joita satamateiden lisäksi ovat päällysteiden uusiminen rataverkolla ja pääteiden turvallisuuden parantaminen.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena L u h t a s e n mukaan on lisäksi tarkoitus aloittaa kasvavien alueiden kehitystä tukevan teemapaketin toteutus.
Ministeri Luhtanen on tyytyväinen tupossa tehtyihin, liikenneväyläpolitiikkaa tukeviin ratkaisuihin. Osoitetun lisärahan lisäksi niihin kuuluu periaatepäätös Lappeenranta-Imatra-tien ja Lahti-Luumäki-radan aloittamisesta vuoden 2007 budjetissa. Myöhemmin päätetään, rahoitetaanko nämä hankkeet elinkaarimallilla vai perinteisellä tavalla.
Luhtanen painottaa, että alkuvuoden kehyspäätöksen yhteydessä on tärkeää katsoa kokonaisuutena koko loppuhallituskauden ajalta, miten liikenneinfrastruktuurin ministeriryhmän investointiohjelman toteutus etenee.
Lisätietoja:
ministerin erityisavustaja Perttu Puro, puh. (09) 160 28325
liikenneväyläyksikön päällikkö Juhani Tervala, puh. (09) 160 28482, 050 552 7260