TEN-T-liikenneverkon suurten hankkeiden luvitukselle säädetään enimmäiskesto ja maanteiden luokittelua koskevaa päätöksentekoa kevennetään
Hallitus esitti 2. helmikuuta 2023, että Tasavallan presidentti vahvistaisi lain eräiden Euroopan laajuisen liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä ja muista hallinnollisista menettelyistä, jolla pantaisiin täytäntöön niin sanottu Smart TEN-T -direktiivi. Lisäksi hallitus esitti vahvistettavaksi muutoksia liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettuun lakiin sekä ratalakiin. Smart TEN-T -direktiiviä toimeenpanevan lain on tarkoitus tulla voimaan 10.8.2023 sekä esitettyjen lakimuutosten 7.2.2023.
TEN-T-ydinverkon hankkeiden luvitukselle enimmäiskesto
Uudessa laissa Euroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon suurten hankkeiden lupamenettelyille asetetaan neljän vuoden enimmäiskesto. Lakia sovellettaisiin lähinnä TEN-T-ydinverkkokäytävien yli 300 miljoonan euron hankkeisiin. Liikenne- ja viestintävirasto olisi kansallinen viranomainen, joka koordinoisi hankkeen yhteistyötä toteuttajan ja muiden viranomaisten kesken ja joka seuraisi hankkeen hallinnollisten menettelyiden etenemistä määräajassa.
TEN-T-liikenneverkko (Trans European Network) yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet, meri- ja lentoyhteydet Euroopan laajuiseksi liikenneverkoksi. Suomessa TEN-T-liikenneverkon tie- ja rataverkon pituus on noin 8 800 kilometriä, josta noin 2 460 kilometriä kuuluu ydinverkkokäytäviin. Suomen kautta kulkee kaksi ydinverkkokäytävää eli Pohjanmeren-Itämeren ja Skandinavian-Välimeren ydinverkkokäytävät.
Maantieluokkien vahvistus siirtyy Liikenne- ja viestintävirastolle
Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettua lakia muutetaan niin, että jatkossa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vahvistaa Väyläviraston tai ELY-keskuksen esityksestä, kuuluuko maantie valta-, kanta-, seutu- vai yhdysteihin. Päätös tehdään tiesuunnitelman yhteydessä tai erillisenä asiana. Nykyisin maantien luokituksesta on päätettävä asetuksella. Muutoksien myötä laissa säädetään myös niiden kuntien ja maakuntien liittojen, joiden alueelle maantie sijoittuu, mahdollisuudesta osallistua valmisteluun.
Laissa säädettyjä maanteiden luokittelun periaatteita valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteihin ei muuteta, mutta periaatteita voitaisiin tarkentaa asetuksella.
Maanteiden toiminnallisen luokituksen päivittäminen on osa valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimenpiteitä.
Mitä seuraavaksi?
Hallitus esittää, että Tasavallan presidentti vahvistaisi lain eräiden Euroopan laajuisen liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä ja muista hallinnollisista menettelyistä sekä esitetyt muutokset liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettuun lakiin sekä ratalakiin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki ja muutokset perjantaina 3.2.2023.
Lain eräiden Euroopan laajuisen liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä ja muista hallinnollisista menettelyistä on tarkoitus tulla voimaan 10.8.2023. Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettuun lakiin ja ratalakiin tehtyjen muutosten on tarkoitus tulla voimaan 7.2.2023.
Lisätietoja:
hallitussihteeri Eeva Ovaska, p. 0295 342 113, [email protected]
Tiedote 17.11.2022: Hallitus esittää TEN-T-liikenneverkon suurten hankkeiden luvitukselle enimmäiskestoa ja maanteiden luokittelua koskevan päätöksenteon keventämistä
Tiedote 27.7.2022: Suurten TEN-T-liikenneverkon hankkeiden luvitukselle enimmäiskesto ja muutoksia maanteiden luokittelua koskevaan päätöksentekoon - lakiluonnokset lausunnoille
Tiedote 13.4.2022: Päätöstapaa maanteiden luokittelusta aiotaan muuttaa - lausuntokierros alkaa
Valtioneuvoston hankeikkuna: Hallituksen esitys Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) toteuttamista edistävistä yhdenmukaistamistoimenpiteistä annetun direktiivin 2021/1187 täytäntöön panemiseksi (LVM014:00/2022)
Valtioneuvoston hankeikkuna: Arviomuistio maanteiden toiminnallisen luokituksen päivityksestä (LVM022:00/2022)
Valtioneuvoston julkaisuarkisto Valto: Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021-2032. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:75