Hyppää sisältöön
Media

Palveluliikenne parantaa ikäihmisten omatoimista liikkumista

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 5.8.2004 6.16
Tyyppi:Tiedote -

Palveluliikenne on helpottanut ja lisännyt käyttäjiensä liikkumista, ilmenee liikenne- ja viestintäministeriön tutkimuksesta. Väestön ikääntyessä palveluliikenteestä tulee yhä tärkeämpi joukkoliikennemuoto.

Joukkoliikennepalveluja on pystytty tarjoamaan uusille käyttäjäryhmille ja alueille. Tutkimus antaa viitteitä myös siitä, että palveluliikenteen antama mahdollisuus kulkea omatoimisesti viivästyttää tarvetta turvautua kuntien erityispalveluihin kuten kotipalveluun, kotisairaanhoitoon tai laitoshoitoon.

Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat saamaansa palveluun erittäin tyytyväisiä, mutta parantamisen varaa löytyy reiteistä ja aikatauluista. Matkustajat toivoivat helppolukuisempia aikatauluja ja lisää tiedottamista. Paras tiedottamiskanava on henkilökohtainen opastus.

Kuntien näkemys on, että palveluliikenteen hoitamiseen tarvitaan yhteiskunnan rahoitusta ja henkilöresursseja. Kaksi kolmasosaa kunnista piti valtion myöntämää käynnistämisavustusta ratkaisevana. Toisaalta kunnat pystyvät hyödyntämään palveluliikennettä monipuolisesti kunnan maksamien kuljetusten järjestämisessä. Henkilökuljetuskustannukset näyttävät kohonneen keskimääräistä hitaammin niissä kunnissa, joissa on palveluliikennettä.

Palveluliikennettä on 125 kunnassa, lukumääräisesti eniten Etelä- ja Itä-Suomessa sekä Oulun läänissä. Tutkimuksessa oli mukana 25 kuntaa eri puolilta maata. Haastateltavia oli yli 800, joista 550 oli palveluliikenteen asiakkaita. Käyttäjien lisäksi haastateltiin kuntien ja kuljetusyritysten edustajia sekä kuljettajia ja avustajia.

Palveluliikenne on pääsääntöisesti kaikille avointa joukkoliikennettä. Se voi perustua kutsuohjaukseen tai sitä voidaan ajaa kiinteällä tai joustavalla reitillä. Palveluliikenteessä otetaan vanhempien ihmisten ja toimintaesteisten tarpeet huomioon tavallista joukkoliikennettä paremmin, olipa ajoneuvo bussi tai taksi.

Erityisillä palvelulinjoilla on iäkkäiden ja vammaisten asiakkaiden tarpeisiin suunniteltu reitti ja ajoneuvo sekä erityisryhmien palveluun koulutettu kuljettaja. Palvelulinjan reittiin voidaan tehdä poikkeamia asiakkaiden tarpeen mukaan.

Lisätietoja: ylitarkastaja Merja Nikkinen, puh. (09) 160 28555
Palveluliikenteen laatu-, vaikuttavuus- ja käyttäjätutkimus