Hyppää sisältöön
Media

Ministeri Luhtanen: Kapeat päätiet ja kuluneet kiskot osoitus väylärahoituksen riittämättömyydestä

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 23.4.2005 7.00
Tyyppi:Tiedote 110/2005

- Suomen raskaasti kuormitetut valtatiet ovat liian kapeita. On valitettavaa, että tämä on tunnustettu vasta monien traagisten onnettomuuksien jälkeen, liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen sanoi puhuessaan Somerolla 23. huhtikuuta.

- Liikenneinfran liian alhainen rahoitustaso näkyy turvallisuusriskeinä myös rataverkolla. Viimeaikaiset kiskojen katkeamiset ovat uusi, todella huolestuttava ilmiö.

Luhtanen arveli, että pääteiden tilannetta ei ole hahmotettu selvästi senkään vuoksi että niitä on paljon - yli 13 000 kilometriä. Näin suuren tiemäärän järjestelmällistä parantamista ole pidetty edes mahdollisena.

- Tiestön luokittelu kuitenkin paranee. Eduskunnan käsittelyssä on maantielaki, joka tuo uuden käsitteen - runkotien. Sen avulla voidaan määritellä valtakunnallisesti kaikkein tärkein verkosto. Tälle nykyistä päätiestöä oleellisesti suppeammalle väylästön osuudelle asetetaan yhtenäiset tasotavoitteet.

- Kapeiden pääteiden ongelmat puhuttavat varmasti myös eduskunnassa ensi viikolla käytävässä liikenneturvallisuuden ajankohtaiskeskustelussa, Luhtanen ennakoi.

Luhtasen mukaan ministerityöryhmän laatima liikenneinvestointiohjelma antaa moneksi vuodeksi hallitun suunnan liikenneväylien kehittämiselle. Pitkäjänteiset rahoituspäätökset kuitenkin vielä puuttuvat.

- Valtion budjetin rahoituskehys ei mahdollista välttämättömiksi katsottuja liikenneinvestointeja. Tavoitteenani on, että joitakin väylähankkeita aikaistetaan siitä, mitä kehysten puitteissa voitaisiin tehdä. Lisärahoitusta on mahdollista järjestää muun muassa valtionyhtiöiden myynti- ja osinkotuloista.

Tietulleja ei Suomeen

Liikenneministeri puuttui myös julkisuudessa esiintyneisiin tietulleihin. - Tiehallinnon pääjohtaja nosti lähivuosien toimintasuunnitelmaa esitellessään yhdeksi rahoituskeinoksi tietullit. Sinänsä asia ei ole uusi: tietullien hyödyistä ja haitoista on tehty lukuisia selvityksiä. Viimeksi niitä on käsitelty ministerityöryhmän työssä. Tuolloin todettiin, että ne eivät ole ajankohtaisia ja sopivat huonosti Suomen oloihin.

- Olen äskettäin asettanut tierahoitusta pohtimaan johtotason työryhmän. Se hakee toimitusjohtaja Matti Vuorian johdolla konkreettisia keinoja hyödyntää uusia rahoitusmalleja tiehankkeissa. Odotan työryhmältä käänteentekeviä ehdotuksia. En kuitenkaan usko, että tietullit ovat Vuorian työryhmän esitysten joukossa.