Hyppää sisältöön
Media

Velvollisuus ilmoittaa ajoterveyden heikentymisestä voimaan 1. syyskuuta

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 26.8.2004 7.10
Tyyppi:Tiedote -

Lääkäreillä on syyskuun alusta lähtien velvollisuus ilmoittaa poliisille, kun kuljettajan terveydentila on muuttunut pysyvästi niin, ettei hän enää täytä ajoluvan terveysvaatimuksia ja tästä syystä vaarantaa olennaisesti liikenneturvallisuutta.

Tilapäisestä ajoterveyden heikentymisestä ei ilmoiteta. Ilmoitusvelvollisuus koskee vain tapauksia, joissa ajokyvyn menetys on pysyvä. Tilanne varmistetaan asianmukaisissa tutkimuksissa.

Ilmoituksessa ei kerrota potilaan sairauden diagnoosinimikettä eikä yksittäisiä terveystietoja. Lääkäri voi myös ehdottaa lisätoimenpiteitä terveydentilan tai siitä ajokykyyn aiheutuvien vaikutusten tarkemmaksi selvittämiseksi.

Ennen ilmoituksen tekemistä lääkärin on kerrottava potilaalle ilmoitusvelvollisuudesta ja terveydentilan vaikutuksesta ajokykyyn. Poliisi voi edelleenkin vaatia kuljettajaa esittämään lääkärintodistuksen, jos on syytä epäillä, ettei kuljettaja enää täytä terveysvaatimuksia.

Laissa tarkoitettu ilmoitusvelvollisuus koskee myös optikkoja kuljettajan 45-vuotistarkastuksessa. Tarvittaessa optikko voi ehdottaa lääkärintutkimusta kuljettajan näkökykyyn vaikuttavan sairauden selvittämiseksi.

Ensimmäistä ajolupaa haettaessa vaaditaan edelleenkin pakollinen lääkärintarkastus. Sen sijaan 60-vuotiaiden kuljettajien määräaikaistarkastuksesta luovutaan. Lääkärinlausunto vaaditaan entiseen tapaan jatkettaessa ajo-oikeutta 70 vuoden iässä ja määräajoin sen jälkeen. Kuorma-auton-, bussin- ja taksinkuljettajien terveystarkastukset säilyvät entisellään.

Sosiaali- ja terveysministeriö on kesäkuussa antanut lääkäreille ohjeet lain soveltamisesta.



Lisätietoja

vanhempi hallitussihteeri Anna-Liisa Tarvainen, puh. (09) 160 28629 tai 0400 665 395