Valtio ja Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseudut allekirjoittivat MAL-sopimukset
Valtion ja Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimukset 2024–35 allekirjoitettiin 13. joulukuuta 2024. Kaupunkiseutujen kunnat ja kuntayhtymät ovat hyväksyneet sopimukset. Valtion sitoutuminen MAL-sopimuksiin vahvistettiin valtioneuvoston periaatepäätöksellä 28. marraskuuta 2024.
Tänään allekirjoitettiin 12-vuotiset MAL-sopimukset, joissa sovittiin valtion ja kaupunkiseutujen kuntien välillä konkreettisista toimenpiteistä vuosille 2024–2027. Toimenpiteillä edistetään tarpeita vastaavaa asuntokaavoitusta ja -tuotantoa, kestävää ja vähäpäästöistä yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää sekä niihin liittyviä infrastruktuuri-investointeja.
Pääministeri Petteri Orpo korostaa MAL-sopimusten merkitystä kaupunkiseutujen kasvun, elinvoiman ja saavutettavuuden tukemisessa.
”MAL-sopimukset luovat kasvua kaikille suurimmille kaupunkiseuduille. Kun kaupungit pystyvät rakentamaan kestävää tulevaisuutta, siitä hyötyy koko Suomi. Nyt käynnistettävillä hankkeilla Suomeen syntyy kaksi uutta ratikkakaupunkia, Vantaa ja Pirkkala. Useilla eri panostuksilla mahdollistetaan laadukasta asuntotuotantoa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ääressä. Lisäksi lukuisilla tiehankkeilla tehdään kaupungeissa liikkumisesta nykyistä sujuvampaa. MAL-sopimukset tulevat tärkeään hetkeen ja luovat uskoa asuntorakentamiseen ja rakennusalan nousuun”, pääministeri Orpo sanoo.
MAL-sopimuksissa valtio sitoutuu kaupunkiseutujen saavutettavuutta ja kestävää liikkumista edistäviin hankkeisiin yli 570 miljoonan euron rahoituksella. MAL-sopimuksissa sovittiin myös tiehankkeista, joita rahoitetaan MAL-sopimuksiin sisältyvän rahoituksen lisäksi lähes 300 miljoonalla eurolla. Rahoituksesta suuri osa kohdennetaan raide- ja kaupunkiraitiotiehankkeisiin ja valtakunnallisesti merkittävien teiden kehittämiseen. Luvassa on myös hankkeita, joilla edistetään kaupunkikehitystä sekä liikenneturvallisuutta. Lisäksi hankkeilla edistetään esimerkiksi kävelyä, pyöräliikennettä ja lähijunaliikennettä sekä korjataan juna-asemia.
"Kiitän kaikkia osapuolia Suomen kannalta hyvästä lopputuloksesta. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että liikennehankkeissa painottuvat aikaisempaa enemmän tiet ja turvallisuus. Sopimuksilla on myönteinen vaikutus myös kaupunkiseutujen ulkopuolella, sillä ne tukevat muualla maassa toteutettavia liikenneinvestointeja. Tässä näkyy hallituksen sitoutuminen sujuvamman arjen liikenneyhteyksien rakentamiseen koko Suomessa", sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
Sopimuksissa kaupunkiseutujen kunnat sitoutuvat toimenpiteisiin, joilla vauhditetaan asuntorakentamista ja suunnataan asuntotuotantoa siten, että se tukee sujuvaa arkea sekä kestävää liikkumista ja yhdyskuntarakennetta. Kaikki kaupunkiseudut sitoutuvat myös joukkoliikenteen kehittämiseen. Sopimuksilla kunnat sitoutuvat edistämään liikenteen digitalisaatiota ja puhtaiden käyttövoimien jakeluinfran edellytyksiä.
"MAL-sopimusten myötä päästään käynnistämään lukuisia hankkeita, jotka edistävät sujuvampaa arkea ja kestävää kasvua kaupunkiseuduilla. Asuntotuotantoa vauhditetaan sopimusten toimenpiteillä merkittävästi ja yhä useampi pääsee asumaan entistä parempien kulkuyhteyksien varrelle”, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen sanoo.
”Kaupungit ovat monen aikamme muutoksen keskipisteessä. Niiden mahdollisuuksia ja toisaalta myös haasteiden ratkaisua on tärkeä tukea koko Suomen kehityksen vahvistamiseksi. Hallitus on sitoutunut tekemään vahvaa kaupunkipolitiikkaa. MAL-sopimukset ovat laaja-alainen kaupunkiseutujen kehittämisen malli, joka on osoittanut toimivuutensa vuosien varrella. Ne ovat myös erinomainen esimerkki valtion ja kaupunkiseutujen hyvän yhteistyön merkityksestä”, sanoo kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksia on tehty vuodesta 2011. Niistä on kehittynyt tehokas väline valtion ja kuntien yhteistyöhön kaupunkiseutujen kehittämiseksi pitkäjänteisesti ja kestävästi.
MAL-sopimuksiin sisältyvät hankkeet merkittäviä kaupunkiseuduille
"Helsingin seudun kestävän kasvun ja vetovoiman varmistamiseksi on erittäin tärkeää, että valtio panostaa pitkäjänteisesti seudun kestävän liikennejärjestelmän kehittämiseen", korostaa Helsingin seudun liikenne kuntayhtymän vs. toimitusjohtaja Vesa Silfver. ”Onkin hienoa, että pitkään valmisteltu seudun ykköshanke Vantaan raitiotie pääsee nyt pikaisesti käyntiin ja muille tulevaisuuden merkittäville kaupunkikehityshankkeille, kuten itäisen Helsingin kehittämiselle Viikki-Malmin raitiotien vaikutusalueella, luodaan edellytyksiä”.
"Tampereen kaupunkiseudun MAL-neuvottelutulos oli myönteinen askel eteenpäin. Olemme iloisia siitä, että voimme jatkaa raitiotien rakentamista ja ylittää kuntarajan ensi kertaa. Myös lähijunaliikenteen edistäminen nähtiin tärkeänä tavoitteena. Asuntotuotannon vauhdittamisessa korostuu nyt kuntien rooli, ja tämä vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä valtion kanssa", Tampereen seudun seutuhallituksen puheenjohtaja, pormestari Kalervo Kummola toteaa.
”Turun kaupunkiseutu näkee saavutetun sopimuksen edistävän hyvin kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen tavoitteita. Nopeasti kasvavan alueen kehitykselle on elintärkeää mahdollistaa elinkeinoelämän kannalta merkittävät liikennehankkeet sekä edistää Turun joukkoliikennehankkeita raitiotien ja sataman henkilöraiteen osalta” toteaa pormestari Minna Arve.
"Oulun seudulla ollaan tässä valtion taloustilanteessa erittäin tyytyväisiä MAL-sopimukseen, jossa rahoitus saatiin kohdistumaan erittäin tärkeisiin ja kriittisiin valtateiden suunnitteluhankkeisiin sekä Oulun ratapihaan sekä Iin ja Limingan seisakkeisiin. Iin ohitustien ja Kuusamontien suunnitteluhankkeiden kaltaisia hankkeita ei MAL-sopimuksissa ole aikaisemmin ollut", sanoo Oulun kaupunginjohtaja Ari Alatossava.
"MAL-sopimusmenettelyn myötä seudun kuntien yhteistyö maankäytön, asumisen ja liikenteen asioissa on tiivistynyt entisestään ja tuonut pitkäjänteisempää kehittämisotetta, jota jatkamme nyt alkaneella kaudella. Nyt allekirjoitettavalla sopimuksella vahvistetaan erityisesti Jyväskylälle tärkeän ja monipuolisesti MAL-sopimuksen tavoitteita toteuttavan valtatie 4 Palokan kohdan hankkeen toteuttaminen", summaa Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
"MAL-sopimus on ollut Kuopion seudulla hyvä työkalu niin seudun ja valtion välillä kuin seudun sisäisen MAL-yhteistyön kehittämisessä. Kuopion kaupunkiseudun MAL-sopimuksella edistetään Vt-5 Leppävirta Kuopio osuuden käynnistymistä sekä muiden sopimuksessa mainittujen keskeisten Vt-5 ja Vt-9 -tieosuuksien suunnittelua. Kuopion seudulla hyödynnetään valtion osoittamaa väyläverkon parantamishankkeisiin kohdistuvaa rahoitusta. Kuopion seudun painotus on joukkoliikenteen kehittämisessä, ja jatkossa onkin perusteltua päästä ratkaisuun, jossa nykyisten raitiotiehankkeisiin kohdistuvien rahoitusten ohella on mahdollista kohdentaa resursseja myös kumipyörillä toimivan joukkoliikenteen kehittämiseen kuntien katuverkolla", toteaa Kuopion apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen.
"Lahden seudulla ollaan tyytyväisiä MAL-sopimuksen reilun 100 miljoonan euron valtion rahoitukseen. Rahoituksella käynnistetään valtatie 12 -hanke, joka on Lahden elinkeinoelämän näkökulmasta merkittävä, kuten myös liityntäpysäköinnin ja Pippon alueen liikennejärjestelyjen tukeminen", kertoo kaupunginjohtaja Niko Kyynäräinen.
Mitä seuraavaksi?
MAL-sopimusten 2024–35 toimenpiteitä toteutetaan vuosina 2024–27. Sopimusten toimenpiteiden edistymistä seurataan vuosittain valtion ja kaupunkiseutujen yhteistyössä.
Lisätietoja
Emma-Stina Vehmanen
ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäsen erityisavustaja
p. 040 847 1992
[email protected]
Tuomas Sorsa
liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen erityisavustaja
p. 0295 342 012
[email protected]
Anna-Leena Seppälä
rakennusneuvos
ympäristöministeriö
p.+358 295 250 242
[email protected]
Hanna Perälä
liikenneneuvos
liikenne- ja viestintäministeriö
p. 0295 342 007
[email protected]