”Liikun, siis olen” – kampanja haastaa lähtemään liikkeelle

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 4.5.2018 9.10
Tiedote
Pyöräilen, siis olen -kampanjakuva (LVM / Kitchen)
Pyöräilen, siis olen -kampanjakuva (LVM / Kitchen)

Vaihda henkilöauto kävelyyn tai pyöräilyyn, varsinkin lyhyillä matkoilla. Tähän kannustaa "Liikun, siis olen" kampanja. Alle kilometrin pituisista matkoista lähes neljännes tehdään henkilöautolla ja kahden - kolmen kilometrin matkoista autoilun osuus on jo 60 prosenttia. Liikenne- ja viestintäministeriö tukee kävelyn ja pyöräilyn edistämistä myös kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksella.

 - Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen parantaa koko liikennejärjestelmän energiatehokkuutta, eli vähentää liikenteen päästöjä. Lisäksi lyhyiden matkojen arkiliikunnan lisäämisellä on myönteinen vaikutus omaan hyvinvointiin ja koko kansanterveyteen, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Suomen energia- ja ilmastostrategian tavoitteena on lisätä kävelyn ja pyöräilyn matkamääriä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä nykytilanteeseen verrattuna. Ministeri Berner muistuttaa, että kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutusten taloudelliset hyödyt ovat kulkumuotojen edistämiskustannuksiin verrattuna suuret.

- Kansanterveyden osalta on arvioitu, että kävelyn ja pyöräilyn lisääminen Suomessa jo 20 prosentilla tuottaisi yhteensä noin 4 miljardin euron arvosta terveyshyötyjä. Kansantaloudenkin näkökulmasta hyödyt ovat siis merkittävät. Ja kaiken lisäksi kävely ja pyöräily on hauskaa! Berner toteaa.

Ilmastopaneelin selvityksen mukaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä voitaisiin saavuttaa noin 0,3 miljoonan tonnin päästövähennykset vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen kokonaispäästövähennystavoite on Suomessa 3,1 miljoonaa tonnia.

"Teet hyvinvointiteon itsellesi ja ympäristöteon meille kaikille"

Kampanja käynnistyy valtakunnallisen pyöräilyviikon kynnyksellä 4.5. Kaksivuotinen kampanja näkyy ja kuuluu muun muassa radioissa, sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa tapahtumissa. Esimerkiksi Instagramissa käynnistyy kuvakilpailu, jossa voi voittaa Jopon. Kampanjasivusto elamasimoottori.fi sisältää kampanjamateriaalien lisäksi tietoa kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyistä ja ympäristövaikutuksista sekä käytännön vinkkejä kävelyn ja pyöräilyn aloittamiseksi.

Kampanja kannustaa: "Lähde liikkeelle, teet hyvinvointiteon itsellesi ja ympäristöteon meille kaikille." Kampanjan pääjärjestäjiä ovat liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Trafi, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto ja Liikenneturva.

Kampanja-aineisto on maksuttomasti eri yhteisöjen ja organisaatioiden käytettävissä. Tavoitteena onkin saada laajasti valtionhallintoa ja muita toimijoita mukaan edistämään kävelyä ja pyöräilyä. Esimerkiksi ministeriöistä mukaan ovat lupautuneet ympäristöministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä sosiaali- ja terveysministeriö.

Kävellen ja pyöräillen kestävämpi Suomi

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen on myös liikenne- ja viestintäministeriön kestävän kehityksen sitoumuksen aihe. Ministeriö sitoutuu edistämään kävelyä ja pyöräilyä toteuttamalla maaliskuussa julkaistun valtioneuvoston periaatepäätöksen ja kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteitä, sekä koordinoimalla "Liikun, siis olen" -kampanjan.

Edistämisohjelma sisältää 31 toimenpidettä, joilla kävelyä ja pyöräilyä on tarkoitus lisätä pysyvästi vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi ministeriö sitoutuu tavoittelemaan käytettävissään olevin keinoin kävelyn ja pyöräilyn rahoituksen kaksinkertaistamista tulevina vuosina. LVM myös haastaa kunnat, Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan toteuttamaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa.

Lisätietoa
Liikenne- ja viestintäministeriö Saara Reinimäki, viestintäpäällikkö p. 050 303 3065
Liikennevirasto Anna Jokela, viestintä ja sidosryhmäsuhteiden johtaja p. 0400 439 955

Anne Berner