Preliminär överenskommelse i EU om användningen av utsläppssnåla bränslen i sjötransporter, vintersjöfarten beaktades väl
Europeiska unionens medlemsstater, parlamentet och kommissionen har nått en preliminär överenskommelse om användningen av förnybara och utsläppssnåla bränslen inom sjötransporter. Enighet om den så kallade FuelEU Maritime-förordningen nåddes vid trepartsförhandlingar den 22 mars 2023. Den uppnådda överenskommelsen beaktar väl Finlands särdrag i fråga om vintersjöfarten. Överenskommelsen ska antas vid ministerrådets möte.
I juli 2021 lade Europeiska kommissionen fram ett förslag till förordning om marina bränslen som en del av EU:s klimatpaket, dvs. 55%-paketet. Förordningen förutsätter att fartyg gradvis övergår till alternativa bränslen. Från och med 2025 uppställs för fartygen med fem års mellanrum ett skärpt mål för minskning av växthusgasintensiteten i den energi som används.
Dessutom åläggs containerfartyg och passagerarfartyg från och med 2030 en skyldighet att i hamnarna använda landström eller annan nollutsläppsteknik. Under förhandlingarna skärptes målen angående minskning av växthusgasintensiteten på Europaparlamentets begäran.
Finlands påverkan i fråga om beaktandet av vintersjöfarten belönades
För Finland har det i förhandlingarna varit viktigt att säkerställa en tillräcklig ambition och att medlemsstaternas konkurrenskraft ska beaktas. Finlands förslag i fråga om underlättande av vintersjöfarten togs redan temporärt in i den allmänna riktlinje som EU:s medlemsstater antog den 2 juni 2022. Nu åstadkom vi förbättringar i underlättandet. Det underlättande som beviljas på basis av fartygens isklass ska gälla permanent och underlättandet för drift i is till utgången av 2034.
– Finland har arbetat aktivt och långsiktigt i EU för att vintersjöfarten ska beaktas i förordningen. Jag är relativt nöjd med resultatet. Överenskommelsen vittnar om ett lyckat arbete, säger kommunikationsminister Timo Harakka. Minister Harakka tackar också finländska parlamentsledamöter som haft en viktig ställning i parlamentet för deras insats för vintersjöfarten.
EU:s 55 %-paket innehåller också andra kommissionsinitiativ som påverkar sjötransporter. I december 2022 kom EU överens om att inkludera sjötransporterna i utsläppshandeln från och med 2024. Det finns ännu inte uppgifter om alla detaljer i överenskommelsen om FuelEU Maritime-förordningen.
Vad händer härnäst?
Härnäst ska den preliminära överenskommelsen behandlas av medlemsländerna i Ständiga representanternas kommitté (Coreper). Efter det är avsikten att förslaget till förordning ska godkännas vid ministerrådets möte och det behöver också parlamentets officiella godkännande. Förordningen kommer att träda i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.
Ytterligare information:
Johanna Juselius, specialmedarbetare, tfn 0295 342 141, [email protected]
Niina Honkasalo, konsultativ tjänsteman, tfn 050 302 8123, [email protected], Twitter @HonkasaloNiina
Europeiska unionens råd: FuelEU Maritime initiative: Provisional agreement to decarbonise the maritime sector