Den internationella konventionen om hantering av barlastvatten lades fram för godkännande
![(Foto: LVM)](/documents/1410829/154089367/AlusVuosaarensatamassaKuvaLVM_v5d5hio25vpdto55hf841aq1s1.jpg/5bb87c24-e01a-47f0-861d-c3a0da8d748a?t=1466074870000&width=1200)
Regeringen framställde den 16 juni att republikens president stadfäster den internationella konventionen om hantering av fartygs barlastvatten. Det föreslås att republikens president samtidigt stadfäster lagarna om sättande i kraft av konventionen. Lagarna träder inte i kraft förrän konventionen har trätt i kraft både internationellt och för Finlands del.
Barlastvattenkonventionen träder i kraft internationellt tolv månader efter det att 30 stater och 35 procent av världens tonnage anslutit sig till den. Konventionen väntas träd i kraft under 2017.
Konventionen innehåller bland annat bestämmelser om hanteringen av barlastvatten, eventuella undantag och befrielser samt övervakning av hanteringen. Internationella sjöfartsorganisationen IMO antog konventionen 2004.
Ikraftträdandet innebär att fartyg i utrikestrafik i regel måste ha utrustning som hanterar barlastvattnet. Internationella sjöfartsorganisationen IMO beslutade 2013 att utrustning för hantering av barlastvattnet kan installeras i fartygen stegvis under fem år efter det att konventionen träder i kraft, alltså senast 2022.
Att konventionen träder i kraft har positiva effekter på den finska marintekniska industrin (clean tech) eftersom marknaden för nya hanteringssystem för barlastvatten blir större.