Hoppa till innehåll
Media

Regeringen fastställde att avsikten är att persontågstrafiken ska fortsätta i nuvarande omfattning på 2030-talet

kommunikationsministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 16.6.2025 12.21 | Publicerad på svenska 16.6.2025 kl. 13.26
Typ:Pressmeddelande

Statsrådets finanspolitiska ministerutskott beslutade den 16 juni 2025 att staten fortsätter att bereda konkurrensutsättningen av den offentligt bekostade persontågstrafiken, det vill säga den upphandlade trafiken. Det nuvarande avtalet om upphandlad trafik med VR löper ut vid utgången av 2030. Avsikten är att en ny avtalsperiod på ungefär tio år ska inledas den 1 januari 2031.

I dagens läge upphandlar staten persontågstrafik på rutter som inte är marknadsmässigt lönsamma. För närvarande omfattar den upphandlade trafiken nattåg, rälsbusstrafik på icke-elektrifierade banavsnitt, IC-trafik som kompletterar trafiken på marknadsvillkor samt regionaltågstrafik i södra Finland.

Finanspolitiska ministerutskottet fastställde att den upphandlade persontågstrafik som inleds på 2030-talet kommer att vara lika omfattande som för närvarande. Målet är att man i framtiden ska kunna resa med tåg i lika stor omfattning som nu.

Kommunerna kan upphandla ny närtågstrafik

Som en del av konkurrensutsättningen av den upphandlade trafiken är det också möjligt att upphandla ny närtågstrafik. Till exempel stadsregioner och pendlingsregioner ska ha möjlighet att upphandla tilläggstrafik, som finansieras av kommunerna i regionen. Kommunerna ska fatta beslut om upphandling av närtågstrafik före ingången av 2026.

Staten ansvarar även i fortsättningen för finansieringen av de statliga trafikledsnäten i enlighet med ägandet, också i det fall att man beslutar att upphandla ny närtågstrafik. Statens trafikledsprojekt kan genom separata avtal även genomföras som samfinansiering med kommuner och andra aktörer, när de positiva effekterna av projektet är regionalt avgränsade eller begränsade till enstaka aktörer.

Kostnaderna för persontågstrafiken stiger

Kostnaderna för den statsunderstödda persontågstrafiken kommer i framtiden att stiga betydligt från nuvarande nivå. De ökade kostnaderna beror i synnerhet på åldrande materiel. Staten har förbundit sig att stå för behövliga materielinvesteringar för att den nuvarande upphandlade trafiken ska kunna fortsätta också på 2030-talet.

Regeringen fastställde sommaren 2024 att ett materielbolag ska bildas för att stödja konkurrensutsättningen av den upphandlade trafiken. Bildandet av materielbolaget är en av föresatserna i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Till bolaget överförs den materiel som för närvarande används i statens upphandlade trafik. Eftersom spårvidden i Finland avviker från många andra europeiska länder har utländska aktörer inom spårtrafiken inte materiel som lämpar sig för spårvidden här. Materielbolaget gör det möjligt att hyra ut materiel, vilket sänker tröskeln för att komma in på den finländska marknaden.

För närvarande har materielbolaget bildats som VR:s dotterbolag. Målet är att lösgöra materielbolaget från VR under 2025. Materielbolaget ansvarar för den närmare beredningen och genomförandet av materielinvesteringarna.

Vad händer nu?

Beredningen av konkurrensutsättningen av statens upphandlade trafik på 2030-talet och av behövliga materielinvesteringar fortsätter utifrån finanspolitiska ministerutskottets riktlinjer den 16 juni 2025.

Kommunikationsministeriet ordnar ett informationsmöte om regeringens beslut för de regionala myndigheterna i augusti. Därefter inleder kommunikationsministeriet regionspecifika förhandlingar om kommunernas eventuella deltagande i finansieringen av tilläggstrafiken.

Vid förhandlingarna går man igenom bland annat servicenivån för eventuell tilläggstrafik och de investeringar i materiel och infrastruktur som tilläggstrafiken förutsätter. Målet är att man före ingången av 2026 ska ha en övergripande uppfattning av statens upphandlade trafik på 2030-talet, inklusive eventuell ny närtågstrafik.

Staten och kommunerna kan också senare fatta beslut om tilläggstågstrafik, men då konkurrensutsätts den separat och trafiken kan inte inledas förrän efter den 1 januari 2031.

Mer information: Elina Immonen, enhetsdirektör, elina.immonen(a)gov.fi, tfn 0295 342 159, 
Tiia Orjasniemi, konsultativ tjänsteman, tiia.orjasniemi(a)gov.fi, tfn 0295 342 068, och 
Emmi Nykänen, regeringsråd, emmi.nykanen(a)gov.fi, tfn 0295 342 114, kommunikationsministeriet

Statsrådets e-postadresser har formen [email protected].