Resultat har nåtts i förhandlingarna om MBT-avtalen mellan staten och stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio

kommunikationsministerietmiljöministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 23.9.2024 14.04
Pressmeddelande 427/2024
Kuvassa liikennettä maantiellä, useita autoja kuvassa

Avtalsförhandlingarna om markanvändning, boende och trafik (MBT) med stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Jyväskylä, Lahtis och Kuopio har slutförts. Beredningsgrupperna för MBT-avtalen har lagt fram förslag till MBT-avtal för 2024–2035. Finanspolitiska ministerutskottet förordade riktlinjerna i MBT-avtalen måndagen den 23 september.

MBT-avtalen skapar förutsättningar för stadsregionernas tillväxt och tillgänglighet. Genom avtalen främjar staten och kommunerna i stadsregionerna bostadsplanläggning och bostadsproduktion som motsvarar behoven, en samhällsstruktur och ett trafiksystem som är hållbara och utsläppssnåla samt infrastrukturinvesteringar i anslutning till detta.

Miljö- och klimatministerns statssekreterare Mika Nykänen är nöjd över att MBT-avtalen har etablerats som ett verktyg för att stödja stadsregionernas tillväxt och utveckling på lång sikt.

”De åtgärder som man kommit överens om i MBT-avtalen stöder en hållbar tillväxt i stadsregionerna och främjar en smidig användning av olika färdsätt. Jag är nöjd över att vi under denna MBT-period kan finansiera till exempel byggandet av spårbanorna i Vanda och Tammerfors. Dessa projekt har en betydande stimulerande effekt på bostadsproduktionen och andra investeringar”, säger statssekreterare Nykänen.

Befolkningsmängden i stadsregionerna förväntas också i fortsättningen öka kraftigt, och det innebär att ett av de centrala målen i avtalen är att påskynda bostadsproduktionen. I det utmanande konjunkturläget inom bostadsbyggandet skapar MBT-avtalen förutsättningar också för framtida bostadsbyggande. Målet är att styra bostadsproduktionen så att den stöder hållbara färdsätt och en hållbar samhällsstruktur. Avtalen skiljer sig från tidigare MBT-perioder genom att det i regionernas bostadsbyggande inte ingår en minimiandel statsunderstödd Ara-bostadsproduktion.

Enligt avtalen ska överlåtelsen av statens jordegendom utredas i samarbete med kommunerna. Genom överlåtelserna skapas möjligheter till stadsutveckling. Områden som är föremål för utredning finns i Ilmala i Helsingfors samt i Esbo och Kyrkslätt. Dessutom har det avtalats om villkorliga marköverlåtelser mellan staten och Vanda stad, vilket möjliggör byggande i närheten av spårbanan i Vanda.

Investeringarna stöder ett hållbart, tryggt och fungerande trafiksystem

Genom att utveckla trafiksystemet eftersträvar man ett hållbart, tryggt och fungerande trafiksystem i stadsregionerna. Investeringarna i trafiknätet möjliggör tillväxt och utveckling i stadsregionerna. Enligt MBT-avtalen förbinder sig staten till projekt som främjar stadsregionernas tillgänglighet och hållbara färdsätt med en finansiering på över 570 miljoner euro. I MBT-avtalen ingår också vägprojekt som finansieras med nästan 300 miljoner euro utöver den finansiering som ingår i MBT-avtalen. Finansieringen av MBT-avtalen och de vägprojekt som ingår i dem är en del av det tidsbundna investeringsprogram som avses i regeringsprogrammet, och som finansieras med inkomster från försäljning av statens egendom.

Statlig finansiering riktas till spårprojekt och stadsspårvägsprojekt som stöder stadsregionernas livskraft och skapar förutsättningar för tillväxt. Genom de avtal som nu ingås förbinder sig staten att bland annat stödja genomförandet av spårvägen i Vanda, byggandet av en förlängning av spårvägen i Tammerfors och den fortsatta planeringen av spårvägen i Åbo. Stadsutvecklingen stöds också till exempel genom utvecklandet av personbangården i Uleåborg och utvecklandet av riksväg 4 och dess omgivning i Palokka i Jyväskylä och kring Lahtisleden i Helsingfors. De vägprojekt som ingår är bland annat utvecklandet av den nationellt betydande motorvägen E18 i Reso i Åboregionen och utvecklandet av riksväg 12 på sträckan Mankala–Tillola i Lahtisregionen.

I MBT-avtalen anvisas finansiering också för projekt som förbättrar trafiksäkerheten. Genom projekten främjar man till exempel gång, cykeltrafik och närtågstrafik samt reparerar tågstationer. Alla stadsregioner förbinder sig också till att utveckla kollektivtrafiken. Genom avtalen förbinder sig kommunerna att främja digitaliseringen inom trafiken, att inom markanvändningen bereda sig på att främja alternativa drivmedel för att uppfylla EU-skyldigheterna samt att planlägga behövliga rastplatser för den tunga trafiken och närtågsdepåer i Helsingforsregionen.

Transport-, kommunikations- och inrikesminister Ranne anser det vara viktigt att man i statens strama ekonomiska läge ser de åtgärder som överenskoms i MBT-avtalen som en del av en helhet som förbättrar trafiksystemets funktion, säkerhet och hållbarhet. 

”Stadsregionerna bör utvecklas som en del av en helhet som främjar en smidigare vardag. Avtalen innehåller till exempel betydande vägprojekt som tillgodoser både allmänhetens och näringslivets behov.”

Utöver MBT-avtalen främjar staten stadsregionernas tillväxt och utveckling också genom andra trafikledsprojekt. Till dessa hör utvecklingen av huvudbanan, den pågående utvecklingen av bangården i Tammerfors, utvecklingen av riksvägarna 4 och 9 i Jyväskyläregionen och den utveckling av riksväg 5 på sträckan Leppävirta–Kuopio som inleds 2025. Dessutom främjar projektbolagen genomförandet och planeringen av stora banprojekt i enlighet med regeringsprogrammet.

MBT-avtalen stärker samarbetet dels mellan kommunerna i stadsregionen, dels mellan regionen och staten. Avtal har ingåtts sedan 2011, och de har utgjort ett effektivt verktyg när det gäller att utveckla stadsregionerna tillsammans på ett långsiktigt och hållbart sätt. I de avtal som nu förhandlats fram kommer kommunerna i stadsregionerna och staten överens om konkreta åtgärder för 2024–2027.

Vad händer nu?

Beredningsgruppernas förslag till MBT-avtal skickas till kommunerna för godkännande. Staten godkänner avtalen genom statsrådets principbeslut i slutet av 2024. Avtalen ska undertecknas i december 2024. Genomförandet av åtgärderna enligt avtalen följs upp årligen.
Beredningsgruppernas förslag till MBT-avtal finns på webbsidan https://ym.fi/sv/avtal-om-markanvandning-boende-och-trafik

Mer information:

Emma-Stina Vehmanen, specialmedarbetare för miljö- och klimatminister Kai Mykkänen, tfn 040 847 1992 
[email protected]   
Tuomas Sorsa, specialmedarbetare för kommunikations- och inrikesminister Lulu Ranne, tfn 0295 342 012, [email protected]
Anna-Leena Seppälä, byggnadsråd, miljöministeriet, tfn +358 295 250 242, [email protected]
Hanna Perälä, trafikråd, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 007, [email protected]