Staten och stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio undertecknade MBT-avtal

kommunikationsministerietmiljöministeriet
Utgivningsdatum 13.12.2024 14.21
Pressmeddelande

Avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT-avtalen) 2024–2035 mellan staten och stadsregionerna Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä och Kuopio undertecknades den 13 december 2024. Kommunerna och samkommunerna i stadsregionerna har godkänt avtalen. Statens engagemang för MBT-avtalen bekräftades genom statsrådets principbeslut den 28 november 2024.

I dag undertecknades 12-åriga MBT-avtal där staten och kommunerna i stadsregionerna fastställer konkreta åtgärder för 2024–2027. Åtgärderna främjar bostadsplanläggning och bostadsproduktion som motsvarar behoven, en hållbar och utsläppssnål samhällsstruktur och ett hållbart och utsläppssnålt trafiksystem samt infrastrukturinvesteringar i anslutning till detta.

Statsminister Petteri Orpo framhåller MBT-avtalens betydelse när det gäller att stödja stadsregionernas tillväxt, livskraft och tillgänglighet.

”MBT-avtalen skapar tillväxt i alla de största stadsregionerna. När städerna kan bygga upp en hållbar framtid gagnar det hela Finland. Genom de projekt som nu inleds får Finland två nya spårvagnsstäder: Vanda och Birkala. Genom flera olika satsningar möjliggörs högklassig bostadsproduktion nära goda kollektivtrafikförbindelser. Dessutom bidrar de många vägprojekten till allt smidigare rörlighet i städerna. MBT-avtalen kommer vid en viktig tidpunkt och skapar förtroende för bostadsbyggandet och byggbranschens tillväxt”, säger statsminister Orpo.

Enligt MBT-avtalen förbinder sig staten till projekt som främjar stadsregionernas tillgänglighet och hållbara färdsätt med en finansiering på över 570 miljoner euro. I MBT-avtalen har man också kommit överens om vägprojekt som finansieras med nästan 300 miljoner euro utöver den finansiering som ingår i MBT-avtalen. En stor del av finansieringen riktas till spårprojekt och projekt för spårbunden stadstrafik och till utveckling av nationellt viktiga vägar. Dessutom inleds projekt som främjar stadsutvecklingen och trafiksäkerheten. Genom projekten främjar man till exempel gång, cykeltrafik och närtågstrafik samt reparerar tågstationer.

”Jag tackar alla parter för ett bra slutresultat för Finland. Jag är särskilt glad över att det i transportprojekten läggs allt större vikt vid vägarna och säkerheten. Avtalen har en positiv inverkan också utanför stadsregionerna, eftersom de stöder trafikinvesteringar i andra delar av landet. Här syns regeringens engagemang för att skapa smidigare trafikförbindelser i vardagen i hela Finland”, säger kommunikationsminister Lulu Ranne

I avtalen förbinder sig kommunerna i stadsregionerna till åtgärder som påskyndar bostadsbyggandet och riktar bostadsproduktionen så att den stöder en smidig vardag, hållbara färdsätt och en hållbar samhällsstruktur. Alla stadsregioner förbinder sig också att utveckla kollektivtrafiken. Genom avtalen förbinder sig kommunerna att främja digitaliseringen inom trafiken och förutsättningarna för distributionsinfrastruktur för rena drivmedel.

”I och med MBT-avtalen kan flera olika projekt som främjar en smidigare vardag och hållbar tillväxt i stadsregionerna inledas. Åtgärderna i avtalen påskyndar bostadsproduktionen avsevärt och allt fler kommer att få bo nära bättre trafikförbindelser”, säger miljö- och klimatminister Kai Mykkänen.

”Städerna står i centrum för många av vår tids förändringar. Att stödja de möjligheter och lösningarna på de utmaningar som förändringarna medför är viktigt för att stärka utvecklingen i hela Finland. Regeringen har förbundit sig att bedriva en stark stadspolitik. MBT-avtalen är en omfattande modell för utveckling av stadsregionerna som under årens lopp har visat sig vara fungerande. De är också ett utmärkt exempel på vikten av ett gott samarbete mellan staten och stadsregionerna”, säger kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.

Avtal om markanvändning, boende och trafik har ingåtts sedan 2011. De har blivit ett effektivt verktyg för samarbete mellan staten och kommunerna när det gäller att utveckla stadsregionerna på ett långsiktigt och hållbart sätt.

De projekt som ingår i MBT-avtalen är betydande för stadsregionerna

”För att säkerställa att Helsingforsregionen når en hållbar tillväxt och är attraktiv är det ytterst viktigt att staten långsiktigt satsar på att utveckla ett hållbart trafiksystem i regionen”, säger Vesa Silfver, tf verkställande direktör för Samkommunen Helsingforsregionens trafik. ”Det är fint att regionens högprioritetsprojekt, Vanda spårväg, som länge varit under beredning, nu snabbt kan inledas och att det skapas förutsättningar för andra viktiga stadsutvecklingsprojekt i framtiden, såsom utvecklingen av östra Helsingfors inom upptagningsområdet för spårvägen Vik–Malm.”

”MBT-förhandlingsresultatet i fråga om Tammerfors stadsregion ett positivt steg framåt. Vi är glada över att vi kan fortsätta att bygga spårvägen och överskrida kommungränsen för första gången. Främjandet av närtågstrafiken ansågs också vara ett viktigt mål. När det gäller påskyndandet av bostadsproduktionen framhävs nu kommunernas roll, och detta kräver ett allt intensivare samarbete med staten”, säger Kalervo Kummola, Tammerfors borgmästare och ordförande för Tammerforsregionens regionstyrelse.

”Åbo stadsregion anser att det uppnådda avtalet på ett bra sätt främjar stadsregionens mål i fråga om markanvändningen, boendet och trafiken. För utvecklingen av detta snabbt växande område är det livsviktigt att möjliggöra trafikprojekt som är viktiga för näringslivet och att främja kollektivtrafikprojekt i Åbo i fråga om spårvägen och spåret för persontrafik till hamnen”, säger Åbos borgmästare Minna Arve.

”I Uleåborgsregionen är vi i detta statsekonomiska läge mycket nöjda med MBT-avtalet, där finansiering riktas till mycket viktiga och kritiska projekt för planering av riksvägar samt till bangården i Uleåborg och hållplatserna i Ijo och Limingo. Projekt som omfartsvägen i Ijo och planeringsprojektet för riksväg 20 har inte tidigare ingått i MBT-avtalen”, säger Uleåborgs stadsdirektör Ari Alatossava.

”I och med MBT-avtalsförfarandet har samarbetet mellan kommunerna i regionen i frågor som gäller markanvändning, boende och trafik intensifierats ytterligare och medfört ett mer långsiktigt utvecklingsgrepp som vi fortsätter med under den nu inledda perioden. Det avtal som nu undertecknas stärker genomförandet av projektet för riksväg 4 vid Palokka, som är viktigt i synnerhet för Jyväskylä och som på ett mångsidigt sätt uppfyller målen med MBT-avtalet”, säger Jyväskylä stadsdirektör Timo Koivisto.

”MBT-avtalet har varit ett bra verktyg i Kuopioregionen både mellan regionen och staten och i utvecklingen av det interna MBT-samarbetet i regionen. MBT-avtalet för Kuopio stadsregion främjar inledandet av projektet för riksväg 5 på sträckan Leppävirta–Kuopio samt planeringen av andra viktiga sträckor av riksvägarna 5 och 9 som nämn i avtalet. I Kuopioregionen utnyttjas den finansiering som staten anvisar för projekt för förbättring av trafikledsnätet. Tyngdpunkten i Kuopioregionen ligger på att utveckla kollektivtrafiken, och i fortsättningen är det motiverat att hitta en lösning där man utöver de nuvarande medlen för spårvägsprojekt också kan rikta resurser till utveckling av kollektivtrafiken på gummihjul i kommunernas gatunät”, säger Kuopios biträdande stadsdirektör Jari Kyllönen.

”I Lahtisregionen är vi nöjda med den statliga finansieringen på drygt 100 miljoner euro enligt MBT-avtalet. Med finansieringen inleds projektet för riksväg 12, som är viktigt med tanke på näringslivet i Lahtis, liksom också stödet för infartsparkering och trafikarrangemangen i Pippoområdet”, säger Lahtis stadsdirektör Niko Kyynäräinen.

Vad händer nu?

Åtgärderna enligt MBT-avtalen 2024–2035 genomförs åren 2024–2027. Framstegen i fråga om projektets åtgärder följs upp årligen i samarbete mellan staten och stadsregionerna.

Mer information

Emma-Stina Vehmanen
specialmedarbetare till miljö- och klimatminister Kai Mykkänen
tfn 040 847 1992 
[email protected] 

Tuomas Sorsa
specialmedarbetare till kommunikationsminister Lulu Ranne
tfn 0295 342 012 
[email protected]

Anna-Leena Seppälä
byggnadsråd
miljöministeriet
tfn +358 295 250 242
[email protected] 

Hanna Perälä
trafikråd 
kommunikationsministeriet
tfn 0295 342 007 
[email protected]