Utkast med förslag till revidering av lagen om anskaffnings- och konverteringsstöd för fordon på remiss

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 13.7.2023 12.32 | Publicerad på svenska 18.7.2023 kl. 13.12
Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM

Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om ett utkast till regeringsproposition med förslag till lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter och för konvertering av fordon så att de drivs med alternativa drivkrafter (den så kallade lagen om anskaffnings- och konverteringsstöd för fordon).

I utkastet till proposition föreslås det att lagen ändras så att den motsvarar ändringarna i EU:s lagstiftning om statligt stöd. I lagen föreslås också en ny stödkategori för vätedrivna paketbilar och lastbilar. Samtidigt slopas bestämmelserna om anskaffningsstöd för renodlade elbilar och konverteringsstöd för personbilar, eftersom ansökningstiden för dem gick ut den 31 december 2022. De föreslagna ändringarna inverkar också på lagens rubrik. 

Anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar ska i fortsättningen beviljas med stöd av en annan EU-bestämmelse

I utkastet till proposition föreslås ändringar i grunderna för beviljande av anskaffningsstöd för el- och gasdrivna fordon så att de motsvarar ändringarna i EU:s lagstiftning om statligt stöd. Enligt utkastet till proposition ska anskaffningsstödet för eldrivna paketbilar och lastbilar i fortsättningen beviljas med stöd av en annan EU-bestämmelse om statligt stöd än anskaffningsstödet för gasdrivna paketbilar och lastbilar.

En del av stöden för gasdrivna paketbilar och lastbilar kan i fortsättningen beviljas som stöd av mindre betydelse, det vill säga med stöd av den så kallade de minimis-förordningen. På grund av de gällande begränsningarna i de minimis-förordningen ska anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar enligt utkastet till proposition inte beviljas företag som tillhandahåller godstransporttjänster på väg. Anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar kan dock beviljas i situationer där den faktiska godstransporten på väg endast är ett inslag. Detta gäller till exempel flytt-, post- och kurirtjänster samt avfallsinsamlings- och avfallsbehandlingstjänster. 

Den gällande de minimis-förordningen är i kraft fram till den 31 december 2023, så kommissionen torde snart publicera ändringarna i förordningen. Kommissionens senaste och andra utkast till de minimis-förordning publicerades i juni. Baserat på utkastet från juni kan stöd till skillnad från nuläget beviljas också till godstransporttjänstleverantörer för förvärv av vägtransportfordon, såsom gasdrivna paketbilar och lastbilar. Det utkast till förordning som kommissionen publicerade i juni motsvarar inte nödvändigtvis innehållet i den slutliga förordningen. Det nationella stödprogrammet ses över när de slutliga ändringarna i bestämmelserna har publicerats.

Stöd föreslås också för vätedrivna paketbilar och lastbilar

I lagen införs anskaffningsstöd för vätedrivna paketbilar och lastbilar. Propositionen baserar sig på riksdagens uttalande enligt vilket man söker fungerande och effektiva styrmedel för att främja väte som en av drivkrafterna inom trafiken. Syftet med den föreslagna nya stödkategorin är att främja användningen av väte i trafiken och därigenom de nationella målen för produktion av ren vätgas och vidare användning av vätgas. 
 
Enligt regeringsprogrammet för Petteri Orpo strävar Finland efter en andel på 10 procent av EU:s produktion av ren vätgas och minst samma andel av den vidare användningen av vätgas. Syftet med anskaffningsstöden för vätedrivna paketbilar och lastbilar är att sänka kostnaderna för anskaffningen av vätedrivna paketbilar och lastbilar, vilket gör det möjligt för fler att köpa dessa fordon.

Stödet för vätedrivna paketbilar och lastbilar kan genomföras inom ramen för budgetbesluten för 2023, vilket innebär att införandet av det nya stödet inte ökar statens utgifter.

Vad händer härnäst?

Utlåtanden kan lämnas fram till den 9 augusti 2023. Alla organisationer och medborgare kan lämna utlåtanden om utkastet på www.utlåtande.fi . Efter remissbehandlingen fortsätter beredningen av lagändringen som tjänsteuppdrag.

Propositionen hänför sig till den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2023 och avses bli behandlad i samband med den.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2024. Lagen ska tillämpas på anskaffningsstödet för paketbilar och lastbilar, som söks senast den 21 december 2024. 

Mer information:

Emmi Simonen, specialsakkunnig, tfn 0295 342108, [email protected]