Ajokorttilain kokonaisuudistus käyntiin – Tavoitteena liikenneturvallisuuden tehostaminen
Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt säädöshankkeen, jossa uudistetaan ajokorttilakia kokonaisvaltaisesti ja pannaan kansallisesti täytäntöön EU:n uusi ajokorttidirektiivi ja EU:n ajokieltosäännöt. Direktiivin myötä ajokortteja koskevaa sääntelyä muutetaan koko EU:n alueella.
– Ajokorttisääntelyä uudistetaan nyt urakalla. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja sujuvoittaa arkea. Toivomme sidosryhmiltä laajaa osallistumista valmisteluun, jotta saamme tästä mahdollisimman toimivan kokonaisuuden, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Uusi ajokorttidirektiivi tuli voimaan 25.11.2025 yhdessä EU:n ajokieltosääntöjen kanssa. Sääntelyn tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta. Päivitetty sääntely sisältää muun muassa uusia kuljettajia koskevia sääntöjä. Jatkossa myös vakavimmista liikennerikoksista toisessa EU-maassa määrättävien ajokieltojen voimassaolo laajennetaan koko EU:n alueelle.
Ajokorttidirektiivissä sääntelyä uusille kuljettajille
Uuden ajokorttidirektiivin mukaan 17-vuotiaille voidaan jatkossa myöntää henkilöautoluokan EU-ajokortti. Uudessa avustetun ajamisen mallissa 17-vuotiaan on ajettava kokeneen kuljettajan seurassa, kunnes hän täyttää 18 vuotta. Suomessa on tällä hetkellä käytössä ikäpoikkeuslupamenettely, jossa 17-vuotias voi saada oikeuden suorittaa henkilöautoluokan ajokortin. Poikkeuslupa voidaan myöntää kulkemistarpeeseen esimerkiksi kouluun tai harrastuksiin ja se oikeuttaa ajamiseen vain Suomessa. Uusi ajokorttidirektiivi mahdollistaa ikäpoikkeuslupamallin säilyttämisen avustetun ajamisen mallin rinnalla jatkossakin, mutta ikäpoikkeuslupamallista voidaan myös luopua.
Ajokorttidirektiivi edellyttää digitaalisen ajokortin eli mobiiliajokortin käyttöönottoa. Jatkossa mobiililaitteella, kuten matkapuhelimella käytettävä digitaalinen ajokortti otetaan asteittain käyttöön pääasiallisena ajokorttimuotona EU:ssa.
Myös kuljettajantutkintoon liittyvää sääntelyä muutetaan. Jatkossa ajokortin suorittajan on muun muassa osoitettava, että hän on tietoinen kuolleisiin kulmiin liittyvistä riskeistä ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä. Uusia kuljettajia koskee jatkossa vähintään kahden vuoden koeaika. Koeajan aikana kuljettajiin sovelletaan tiukempia sääntöjä muun muassa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen.
Vakavimpien liikennerikkomusten vuoksi toisessa EU-maassa määrätyt ajokiellot laajennetaan jatkossa EU:n laajuisiksi. Niitä ovat muun muassa rattijuopumus, kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tai merkittävä ylinopeus.
Lisäksi uusi EU-sääntely sisältää muutoksia ajoterveyttä, kolmansissa maissa myönnettyjen ajokorttien vaihtamista ja ajo-oikeuksien laajentamista tiettyjen painavampien ajoneuvojen kuljettamiseksi koskevaan sääntelyyn.
Ajokorttilakia tarkastellaan laajemmin
Uuden EU-sääntelyn kansallisen toimeenpanon lisäksi säädöshankkeessa arvioidaan myös muita muutostarpeita ajokorttilakiin. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja päivittää ajokorttilakia.
Hankkeen aikana on tarkoitus arvioida muun muassa kansallisen ajokieltosääntelyn muuttamista, alkoholirattijuopumusten promillerajan muuttamista sekä 17-vuotiaita koskevan ikäpoikkeuslupamenettelyn jatkoa.
Liikenneturvallisuustyö on käynnissä
Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan käynnissä ajokorttilain muutoshanke, jonka tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten liikenneturvallisuutta. Ajokorttilain muutosehdotus on lausuntokierroksella 14.12.2025 saakka. Ehdotus sisältää muun muassa tiukennuksia 17-vuotiaiden henkilöauton ajokortin ikäpoikkeusluvan myöntämisen ehtoihin.
Ministeriö käynnisti joulukuussa 2025 hankkeen, jossa päivitetään kansallinen liikenneturvallisuusstrategia. Strategiaa ohjaa visio, jonka mukaan kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Myös valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman eli Liikenne 12 -suunnitelman yhtenä tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen.
Mitä seuraavaksi?
Ajokorttilain muutosten tavoiteltu voimaantuloajankohta on syksyllä 2028. Hallituksen esitysluonnoksesta pyydetään sidosryhmien näkemyksiä lausuntokierroksella viimeistään alkuvuodesta 2028.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Saara Louko, p. 0295 342 048, [email protected]
erityisasiantuntija Monika Mutanen, p. 0295 342 204, [email protected]
Tiedote 3.12.2025: Liikenneturvallisuusstrategian päivitys käynnistyy – Tavoitteena nolla liikennekuolemaa vuoteen 2050 mennessä
Tiedote 27.10.2025: Lausuntokierros: Ajokorttilain muutosten tavoitteena nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen