Tillgänglighetsvision publicerad – målet att alla kan resa smidigt, tryggt och självständigt

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 24.11.2023 10.28 | Publicerad på svenska 24.11.2023 kl. 16.21
Pressmeddelande
.
(Bild: LVM)

Kommunikationsministeriet har publicerat en tillgänglighetsvision för transportsystemet. Visionen definierar vilken utveckling som eftersträvas i fråga om tillgänglighet i transportsystemet i hela Finland.

Visionen syftar till att garantera att alla kan resa smidigt, tryggt och självständigt, oavsett personliga begränsningar. Visionen bygger på värdena tillgänglig resekedja, multisensoriska tjänster, användarupplevelse och samarbete. 

”Rörlighet är en grundläggande rättighet för alla. Ett tillgängligt transportsystem främjar fri rörlighet för alla, i hela Finland. Regeringen arbetar för att tillgänglighet ska uppnås. I ett lagstiftningsprojekt avseende till exempel taxibilar beaktas olika kundgrupper och granskas bland annat utbildningskraven på förare. De offentligt ordnade trafiktjänsterna utvecklas i samarbete med kommunerna och välfärdsområdena”, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

En tillgänglig resekedja passar alla från början till slut 

En resekedja omfattar allt som hänför sig till en resa, från planering av resan fram till resans slut. Delar av resekedjan är till exempel köp av biljett, sökning av information som behövs för resan och att ta sig till en hållplats eller en station. 

I en tillgänglig resekedja är alla delar av kedjan tillgängliga för alla oavsett användarnas eventuella begränsningar. Om tillgänglighet inte uppnås i alla delar av resekedjan, kan det bli omöjligt att genomföra resan.

Tillgänglighet gynnar alla användare

En central princip för visionen är att tillgänglighet inte ska vara separat från övrig planering, utan den ska beaktas i all trafikplanering. I planeringen bör man åtminstone ta hänsyn till behoven hos personer med nedsatt rörlighet, personer med synskada, personer med hörselskada och personer som behöver lättanvända tjänster. 

Visionen sporrar aktörerna inom transportsektorn att överskrida de minimikrav som anges i lagen och att samarbeta med andra aktörer och olika användargrupper för att skapa en tillgänglig resekedja.

Visionen delar upp målen i fyra delar

1: Transportinfrastruktur

Transportinfrastrukturen inbegriper den fysiska miljö som behövs för att resa, till exempel perrongområden, tillgängliga rutter och tillräcklig belysning. 

Målet är att bygga upp en tillgänglig trafikinfrastruktur som betjänar alla medborgare. Genom underhåll och skötsel av infrastrukturen kan man säkerställa tillgänglighet och säkerhet oberoende av årstid.

2: Mobilitetstjänster

Mobilitetstjänsterna är fysiska och digitala transporttjänster som behövs för att resa. Till exempel information som stöder resandet, olika applikationer och tillgången till tjänster är en del av denna helhet. 

Enligt visionen ska nya mobilitetstjänster och digitala tjänster utformas så att de är tillgängliga. Tillgängliga kollektivtrafiktjänster stöder självständig rörlighet. Beställarna av kollektivtrafik ska ha behövlig kompetens för att beställa tillgängliga transporttjänster och förståelse för behoven hos personer i grupper med särskilda behov.

3: Transportmedel

Tillgängliga transportmedel är trygga för alla användare. Målet är att var och en ska hitta en lämplig plats i ett trafikmedel. Aktörerna ska ha förståelse för behoven hos personer inom grupper med särskilda behov och förmåga att svara på dem. Dessutom ska reseinformation tillhandahållas i tillgängligt format i alla kollektivtrafikmedel och multisensoriskt. 

4: Information om tillgänglighet

Visionen syftar till att erbjuda passagerare aktuell och tillförlitlig tillgänglighetsinformation om transporttjänster och infrastruktur. Den aktuella informationen anpassas också till exceptionella situationer. Informationen om tjänsternas tillgänglighet ska vara lätt att hitta och lättillgänglig. 

Visionen är en del av genomförandet av den riksomfattande 12-åriga trafiksystemplanen och främjar genomförandet av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning i Finland. 

Vad händer nu?

Vid ministeriet pågår flera lagberednings- och politikprojekt som hänför sig till trafiktjänster och transportsystemet. Syftet med projekten är att uppnå målen i tillgänglighetsvisionen som en del av ministeriets normala tjänstearbete. Tillgänglighetsvisionen kopplas också till det fortsatta arbetet med Trafik 12-planen.

Under 2024–2025 har ministeriet för avsikt att ordna diskussionsmöten om visionens delområden för centrala aktörer och organisationer till stöd för en attitydförändring. Dessutom kan aktörerna uppmuntras att i samarbete och i sin egen verksamhet finna lösningar som överskrider miniminivån.

Mer information:

Eveliina Uusitalo, överinspektör, eveliina.uusitalo(a)gov.fi, tfn 0295 342 028

Mikael Åkermarck, konsultativ tjänsteman, mikael.akermarck(a)gov.fi, tfn 0295 342 396

Sini Wirén, enhetsdirektör, sini.wiren(a)gov.fi 0295 342 532