Hoppa till innehåll
Media

Statsrådet fastställde sina ståndpunkter om kommissionens trafiksäkerhetspaket

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 28.5.2025 11.19 | Publicerad på svenska 28.5.2025 kl. 16.26
Typ:Pressmeddelande
Bild: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM.

Statsrådet lämnade den 28 maj 2025 en U-skrivelse till riksdagen om Europeiska kommissionens förslag till ett så kallat trafiksäkerhetspaket. Statsrådet förhåller sig i princip positivt till förslagets mål om att främja trafiksäkerheten och minska trafikens skadliga miljökonsekvenser.

Trafiksäkerhetspaketet omfattar kommissionens förslag till ändring av besiktningsdirektivet och vägkontrolldirektivet samt det nya direktivet om registreringsbevis. Det nuvarande trafiksäkerhetspaketet utfärdades 2014 och bestämmelserna i det bör uppdateras bland annat på grund av utvecklingen inom fordonstekniken.

Syftet med förslagen är att minska antalet trafikolyckor och deras allvarlighetsgrad, främja hållbar rörlighet och sträva efter att minska trafikens miljökonsekvenser samt göra den gränsöverskridande trafiken och handeln smidigare.

Statsrådet anser att man även framöver nationellt ska kunna avvika från skyldigheten till besiktning av motorcyklar

När det gäller besiktningsdirektivet föreslår kommissionen obligatorisk periodisk besiktning av motorcyklar med en motorkapacitet på mer än 125 cm ³/11 kW. Besiktningsskyldigheten ska inte gälla mopeder eller lätta motorcyklar. Tidigare har medlemsländerna haft en nationell möjlighet att avvika från besiktningen av motorcyklar. Enligt förslaget ska det fortfarande föreskrivas nationellt om besiktningstiderna och besiktningens innehåll.

Enligt förslaget ska en medlemsstat också tillåta periodisk besiktning av en personbil i en annan medlemsstat och besikta personbilar som är registrerade i en annan medlemsstat.

Dessutom föreslår kommissionen att vägmätarställningar för fordon ska samlas i ett nationellt register inte bara i samband med besiktning utan också i samband med underhåll eller reparation av bilar samt att besiktningsintyg i första hand ska utfärdas endast i digital form. Det föreslås också ändringar i besiktningskontrollerna och utsläppstesterna.

Statsrådet anser att man även i fortsättningen bör kunna avvika nationellt från skyldigheten att utföra besiktning av motorcyklar. Detta skulle vara ändamålsenligt i synnerhet i länder där tekniska fel på motorcyklar inte orsakar dödsfall i trafiken och där körperioden är klart kortare än i EU-länderna i medeltal. I andra hand anser statsrådet att om det inte nationellt är möjligt att avvika från skyldigheten att utföra besiktning, ska man vid förhandlingarna säkerställa ett så stort nationellt handlingsutrymme som möjligt för tidsintervallerna för och innehållet i besiktningen av motorcyklar.

– Finland har aktivt förhandspåverkat för att besiktningen av motorcyklar ska vara frivillig även i fortsättningen. För oss är motoristernas säkerhet viktig och vi vet att motoristerna tar hand om sina fordon. Vanliga orsaker till ödesdigra olyckor är fel som begås av motorcyklister eller bilister, inte motorcyklar i dåligt skick, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Statsrådet förhåller sig kritiskt till nationella mål för vägkontroller

Vid vägkontroller ska medlemsländerna införa fjärranalys av buller och utsläpp som ska gälla alla fordon. Medlemsländerna ska vara skyldiga att årligen kontrollera 30 procent av de registrerade fordonen. 

Enligt förslaget ska utöver tunga fordon också paketbilar omfattas av tekniska vägkontroller. Medlemsländerna ska kontrollera 5 procent av de tunga fordon som registrerats inom deras territorium och 2 procent av paketbilarna vid vägövervakningen, vilket kommer att öka målet för polisens övervakning i Finland.

Statsrådet anser att det är viktigt att man i medlemsstaterna prövar och inför god praxis som effektiviserar vägkontrollerna. Statsrådet förhåller sig dock kristiskt till de nationella målen för vägkontroller som enligt direktivet ska föreskrivas vara förpliktande. I stället för mängder kunde målet vara att granska åtgärdernas effekt på trafiksäkerheten.

Tillämpningsområdet för direktivet om registreringsbevis utvidgas

Direktivets tillämpningsområde ska utvidgas och preciseras till att utöver registreringsdokumentens form och innehåll även gälla obligatoriska och frivilliga data som lagras i nationella fordonsregister samt informationsutbytet mellan medlemsstaterna.

Kommissionen föreslår att registreringsbevis för fordon ska utfärdas i digital form och det fysiska intyget ska utfärdas endast på begäran. Direktivet ska dessutom innehålla bestämmelser om nya obligatoriska uppgifter som medlemsstaten ska införa i det nationella fordonsregistret.

Statsrådet anser att man i det internationella informationsutbytet om fordonsuppgifter bör säkerställa att skyddet av personuppgifter förverkligas.

Vad händer nu?

Trafiksäkerhetspaketet diskuteras i EU:s transportråd den 5 juni 2025.

Behandlingen av kommissionens förslag fortsätter i rådets arbetsgrupp åtminstone i år.

Mer information:

Esa Aaltonen, ledande sakkunnig, tfn 0295 342 107, [email protected]
Jenni Rantio, regeringsråd, tfn 0295 342 205, [email protected]