Statsrådet fastställde sina ståndpunkter om de kompletterande bestämmelserna till Eurovinjettdirektivet – förslaget har inga direkta konsekvenser för Finland

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 29.6.2023 16.51 | Publicerad på svenska 21.7.2023 kl. 9.49
Pressmeddelande
Jäteauto kaasutankkausasemalla aurinkoisena kesäpäivänä. Kuski tankkaamassa.
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM

Statsrådet lämnade den 29 juni 2023 en U-skrivelse till riksdagen om kommissionens direktivförslag om koldioxidutsläppsklasser för tunga nyttofordon försedda med släpvagnar. Syftet med förslaget är att påskynda minskningen av utsläppen från tunga nyttofordon och uppnåendet av målen för unionens klimatpolitik.

Genom direktivförslaget ska det utfärdas kompletterande bestämmelser till Eurovinjettdirektivet om sänkning av de koldioxidutsläppbaserade vägavgifter som tas ut för fordonskombinationer med de mest effektiva släpvagnarna. Samtidigt föreskrivs det om de uppgifter om släpvagnars och fordonskombinationers effektivitet som ska uppvisas i registreringsintyg och elektroniska vägtullsystem.

I Finland finns det för närvarande ingen vägavgiftslagstiftning som bör ändras på grund av förslaget. På kort sikt bildar förslaget inte något effektivitetsincitament för fordonskombinationer i den inhemska trafiken.

Statsrådet stöder det allmänna målet i kommissionens förslag om att minska koldioxidutsläppen från tunga vägtransporter. Statsrådet anser det vara viktigt att förslagets förenlighet med annan EU-lagstiftning som styr utsläpp och med utsläppscertifieringen av släpvagnar bedöms noggrant under förhandlingarna.

Vad händer härnäst?

Regeringen lämnade en U-skrivelse i frågan till riksdagen den 29 juni 2022. U-skrivelsen ska behandlas i stora utskottet, till vilket de berörda fackutskotten yttrar sig.

På EU-nivå är tidtabellen för behandlingen av direktivförslaget tills vidare oklar.

Om det i Finland införs en vägavgift för tung godstrafik kommer kommissionens förslag att ha betydelse för avgiftens koldioxidutsläppsbaserade differentieringar. Ett ekonomiskt incitament kunde styra användningen av effektiva släpvagnar också på vägnätet i Finland. Effekterna kan dock bedömas först i samband med planeringen av en eventuell avgift.

Ytterligare information:

Juha Tervonen, ledande sakkunnig, tfn 0295 342 070, [email protected]