Remissbehandling: Syftet med ändringarna i körkortslagen är att förbättra trafiksäkerheten för unga
Kommunikationsministeriet begär utlåtanden om ett utkast till regeringsproposition som gäller ändring av körkortslagen. Målsättningen med propositionen är att förbättra trafiksäkerheten bland unga. Utlåtanden kan lämnas till och med den 14 december 2025.
I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo har det ställts som mål att inga dödsfall i trafiken ska inträffa i Finland år 2050. Även om trafiksäkerheten har utvecklats i en positiv riktning krävs det ytterligare åtgärder för att nå målet. Dessa riktas särskilt till unga förare som är överrepresenterade i statistiken över trafikolyckor.
Strängare villkor för dispens för 17-åringar och förbud mot körning nattetid
I utkastet till regeringsproposition preciseras och skärps delvis de villkor enligt vilka 17-åringar med dispens kan få körkort för personbil. Avsikten är att säkerställa att dispens endast söks för de ungas kontinuerliga och väsentliga mobilitetsbehov. Därtill är syftet att förbättra trafiksäkerheten.
För närvarande kan dispens beviljas om en ung person regelbundet behöver färdas till exempel till hobbyer eller studier. Enligt förslaget ska kraven på dispens skärpas så att det ska finnas ett behov av att färdas minst fyra gånger i veckan. För närvarande finns det ingen klar definition av hur regelbundet detta behov ska vara. I fortsättningen ska en sträcka till fots vara minst sju kilometer i en riktning om det inte finns tillgänglig kollektivtrafik eller pågå i minst en och en halv timme med kollektiva färdmedel. Nu är den krävda längden på en sträcka i en riktning till fots fem kilometer eller minst en timme med kollektivtrafik. De ungas vårdnadshavare ska bekräfta de uppgifter som krävs.
De dokument som ska påvisa behovet att färdas ska i fortsättningen fastställas noggrannare. Till exempel kunde en studerande visa sitt behov med ett närvarointyg från läroanstalten och en ung arbetande person sitt behov att färdas med ett arbetsavtal på minst två månader. För närvarande har också anställning som varar kortare tid än två månader räckt till för att få dispens. Behovet av att färdas till hobbyer ska i fortsättningen påvisas med ett intyg av grenförbundet över målinriktad träning eller med ett intyg från en läroanstalt över pågående grundläggande konststudier.
En förutsättning för dispens är också att den unga personen inte har meddelats körförbud eller temporärt körförbud och att han eller hon inte tidigare har meddelats körförbud. För närvarande kan en ung person få dispens trots körförbud, men körkort kan avläggas först efter att körförbudet har upphört.
Enligt utkastet till regeringsproposition ska 17-åriga förare förbjudas att köra nattetid mellan klockan 00 och 05 med fordon som kräver körkort av personbilskategori. För brott mot förbudet ska föraren kunna dömas till böter och meddelas körförbud. För övervakningen av förbudet ska en 17-årig förare förse sitt fordon med ett särskilt märke. Om märket inte används, kan polisen påföra föraren en avgift för trafikförseelse på 100 euro.
Riskidentifieringsutbildningen utvidgas
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att kraven i fråga om den obligatoriska utbildningen i riskidentifiering för dem som avlägger körkort för personbilskategori ska utökas. Utbildningen ska förlängas med tre teoritimmar och en körtimme.
Den obligatoriska körförbudsutbildningen för nya förare som meddelats körförbud utvidgas till att utöver de nuvarande motorcykel- och personbilskategorierna också gälla mopeder, mopedbilar och traktorer. Utbildningskravet ska i fortsättningen också gälla förare som polisen har meddelat temporärt körförbud.
En examinand eller en provbiträdande tolk som gjort sig skyldig till fusk vid teoriprovet för förarexamen ska kunna meddelas ett tidsbundet förbud på sex månader att delta i eller verka som tolk vid provet. Till lagen fogas också en bestämmelse som tillåter användning av tolk vid prov. För närvarande bestäms detta genom Transport- och kommunikationsverkets föreskrift.
I propositionen slopas dessutom skyldigheten att återlämna ett föråldrat körkort till myndigheten. I fortsättningen kan kortinnehavaren förstöra sitt körkort själv, vilket medför besparingar. Förslaget gör det också möjligt att elektroniskt visa upp vissa tillstånd som Transport- och kommunikationsverket beviljat. Till lagen fogas dessutom en precisering enligt vilken körförbud eller temporärt körförbud inte hindrar att förarexamen avläggs, om polisen har förordnat en person att avlägga ett nytt körprov.
Mer omfattande reform av körkortslagen och uppdatering av trafiksäkerhetsstrategin inleds
Kommunikationsministeriet inleder hösten 2025 ett annat, mer omfattande och långvarigt lagstiftningsprojekt där det uppdaterade körkortsdirektivet genomförs nationellt. Körkortsdirektivet antogs vid Europaparlamentets plenum den 21 oktober 2025 tillsammans med EU:s körförbudsregler. De nya reglerna träder i kraft 20 dagar efter att de har publicerats i EU:s officiella tidning. EU-länderna har i huvudsak fyra år på sig att genomföra reglerna nationellt.
Syftet med uppdateringen av körkortsdirektivet är att modernisera bestämmelserna om körkort och förbättra trafiksäkerheten. I projektet görs omfattande ändringar i körkortslagen och de gäller till exempel införandet av ett digitalt körkort (mobilkörkort) och reglerna om körrätt för nya förare.
Kommunikationsministeriet inleder dessutom hösten 2025 ett projekt med syftet att uppdatera den riksomfattande trafiksäkerhetsstrategin. Strategin styrs av en vision enligt vilken alla transportsätt senast 2050 är så säkra att ingen ska behöva dö eller skada sig allvarligt i trafiken. Syftet är att uppdatera strategins åtgärdsprogram med hjälp av vilket trafiksäkerheten ska förbättras.
Kommunikationsministeriet och Trafikskyddet ordnar den 30 oktober 2025 klockan 9–12 ett trafiksäkerhetsforum där det ska föras dialog om aktuella trafiksäkerhetsfrågor. Evenemangets tema är särskilt rusmedel och trafik. Forumet öppnas av kommunikationsminister Lulu Ranne och det kan följas på webben via länken nedan.
Vad händer nu?
Utlåtanden om regeringens utkast till proposition kan lämnas i tjänsten utlåtande.fi. Remisstiden går ut den 14 december 2025. Responsen från remissbehandlingen beaktas när beredningen av lagen vid kommunikationsministeriet fortsätter.
Mer information:
Monika Mutanen, specialsakkunnig, tfn 0295 342 204, monika.mutanen(a)gov.fi
Saara Louko, specialsakkunnig, tfn 0295 342 048, saara.louko(a)gov.fi
Kirsi Miettinen, lagstiftningsråd, tfn 0295 342 570, kirsi.miettinen(a)gov.fi
Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, sofia.johansson(a)gov.fi (trafiksäkerhetsforum och -strategin)
Juuso Suomento, specialsakkunnig, tfn 0295 342 071, juuso.suomento(a)gov.fi (trafiksäkerhetsforum och -strategin)
Statsrådets projektportal: Regeringens proposition om ändring av körkortslagen (LVM024:00/2025)
Europaparlamentets pressmeddelande 21.10.2025: Modernare trafikregler för att öka trafiksäkerhet
Trafiksäkerhetsforumets webbsändning 30.10.2025 kl. 9–12
Pressmeddelande 12.6.2025: Minister Ranne: Trafiksäkerheten för unga förbättras med ändringar i körkortslagen