Regeringen föreslår ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 17.10.2024 13.48 | Publicerad på svenska 17.10.2024 kl. 14.59
Pressmeddelande
Vene kulkee saaristossa hyvällä säällä
Bild: Shutterstock/LVM

Regeringen överlämnade den 17 oktober 2024 en proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och till lagar som har samband med den. Genom de föreslagna ändringarna genomförs regeringsprogrammet, EU-reglering och Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s reglering.

Regeringen föreslår nationella förbud mot fartygsutsläpp, vilket grundar sig på regeringsprogrammet. Genom ändringarna ska det bli ett förbud mot utsläpp av tvättvatten från svavelskrubbrar och restprodukter som separerats i skrubbrarna, behandlat avfallsvatten från toaletter och gråvatten i Finlands territorialvatten. Med gråvatten avses vatten från fartygs duschar, tvättmaskiner och kök. 

Förbudet mot utsläpp från svavelskrubbrar träder i kraft samtidigt som motsvarande förbud i Sverige och Danmark. Från de så kallade öppna skrubbrar släpps tvättvattnet ut i vattnet, men från och med den 1 juli 2025 är det förbjudet att släppa ut skrubbervatten. Slutna skrubbrar separerar restprodukter från tvättvattnet. Ett förbud mot att släppa ut tvättvatten och restprodukter i vattnet från slutna skrubbrar kommer att träda i kraft den 1 januari 2029. Förbudet mot utsläpp av gråvatten träder i kraft vid ingången av 2030.

Propositionen kompletterar också unionsförordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, den så kallade FuelEU Maritime-förordningen. Regeringen föreslår att Finland ska medge undantag för resor till och från öar, vilket innebär att den energi som passagerarfartyg använder på Ålandsrutterna och i hamnarna på Åland inte omfattas av förordningens tillämpningsområde. Finland kommer att tillämpa detta undantag fullt ut, det vill säga fram till utgången av 2029. Samtidigt ska det utfärdas på det sätt som förordningen förutsätter bestämmelser om påföljder och utses en behörig myndighet.

De hamnar som hör till Transeuropeiska transportnätet (TEN-T) ska från ingången av 2030 tillhandahålla landströmsförsörjning till stora containerfartyg och passagerarfartyg i enlighet med EU:s förordning om distributionsinfrastruktur, det vill säga den så kallade AFIR-förordningen. Enligt denna förordning har medlemsländerna skyldighet att tillhandahålla landströmsförsörjning. Genom nationell lagstiftning överförs denna skyldighet nu till hamnar. Transport- och kommunikationsverket övervakar att skyldigheten fullgörs. 

Ändringar i IMO:s reglering sätts i kraft

Genom ändringarna godkänns och sätts Hongkongkonventionen om fartygsåtervinning i kraft. Finland tillämpar redan EU:s förordning om återvinning av fartyg, och att sätta i kraft konventionen har små effekter för Finland. Internationellt träder konventionen i kraft den 26 juni 2025 och planen är att den ska börja gälla samtidigt i Finland.  

Därutöver ska Finland förbinda sig till de ändringar som gjorts i MARPOL-konventionen om förhindrande av förorening från fartyg som gäller bland annat fartygens koldioxidintensitet och skyldighet att föra avfallsdagbok. MARPOL-konventionens koldioxidintensitetskrav och energikrav för fartyg börjar gälla finska fartyg. Skyldigheten att föra avfallsdagbok utvidgas till att gälla fartyg på minst 100 bruttoton. I dagsläget rör skyldigheten fartyg på minst 400 bruttoton.  

Genom ändringarna godkänns också den ändring av Londonprotokollet som gäller dumpning av avfall i havet. Genom ändringen förbjuds dumpning av avloppsslam i havet internationellt. I Finland är detta redan förbjudet.

Nästa steg

Härnäst ska den proposition som regeringen överlämnat till riksdagen bli föremål för en remissdebatt i plenum. Tidpunkten för riksdagens plenum meddelas på riksdagens webbplats (Kommande plenum). 

Efter remissdebatten skickas propositionen vidare till utskottsbehandling, och när utskottets betänkande är klart fortsätter behandlingen i plenum.

Mer information:

Laura Sarlin, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 342 063, [email protected]

Ett Finland med ren energi Orpos regeringsprogram