Produktivitetsprogram för kommunikationsministeriets förvaltningsområde har publicerats

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 23.9.2024 14.53 | Publicerad på svenska 23.9.2024 kl. 18.02
Pressmeddelande
Kommunikationsministeriets logo (Bild: LVM)

Regeringen genomför statsförvaltningens produktivitetsprogram som stöder regeringens hållbarhetsmål för de offentliga finanserna. Den 23 september 2024 publicerade kommunikationsministeriet ett produktivitetsprogram för sitt eget förvaltningsområde.

Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde ska det 2025 sparas 20,4 miljoner euro, år 2026 20,5 miljoner euro, år 2027 27,4 miljoner euro och år 2028 27,4 miljoner euro. 

Besparingar eftersträvas inom personalkostnaderna, anskaffnings- och reseutgifterna, informationssystemprojekt och lokaler samt genom att öka kostnadseffektiviteten. 

Kommunikationsministeriet, Transport- och kommunikationsverket (Traficom), Trafikledsverket och Meteorologiska institutet har själva beslutat om sina produktivitetsåtgärder.

Besparingarna i fråga om personalkostnader innebär till exempel att visstidsanställningar minskar, rekryteringsförslag behandlas centraliserat vid ämbetsverken och uppgifter omorganiseras. Trafikledsverket slopar personalens resultatpremier.

Inom ministeriets förvaltningsområde har i synnerhet Transport- och kommunikationsverket anvisats nya uppgiftshelheter så att det inte anses finnas någon möjlighet till besparingar i fråga om den fasta personalens personalkostnader som helhet. Meteorologiska institutet kommer sannolikt också att bli tvunget att göra riktade nedskärningar i sin verksamhet, även om man i första hand försöker utnyttja till exempel pensioneringar.

Av Transport- och kommunikationsverkets totala kostnader är köp av tjänster den största utgiftsposten. Utvecklingen av upphandlingar och leverantörsadministration sker i fortsättningen mer kontrollerat, och i verksamheten anses det finnas betydande möjligheter till effektivisering. Besparingar eftersträvas också genom att man övergår till e-tjänster.

Ämbetsverken inom förvaltningsområdet anskaffar sina IKT-tjänster i huvudsak hos Statens center för informations- och kommunikationsteknik, Valtori, och möjligheterna att påverka informationssystemkostnaderna är små.

Besparingar i fråga om resande har delvis redan genomförts, och behovet av resor kommer i fortsättningen att bedömas noggrannare.

Mer information:

Mikko Nygård, ekonomi- och förvaltningsdirektör, tfn 0295 342 547, [email protected]