Minister Ranne: Lagstiftningen som styr användningen av elsparkcyklar revideras i syfte att förbättra trafiksäkerheten
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering ska det under regeringsperioden införas lagstiftning om användningen av elsparkcyklar och annan mikromobilitet. Dessutom ska städerna och kommunerna få verktyg för att hantera mikromobiliteten.
– Alla förstår att antalet elsparkcykelolyckor måste minska. Även om vi redan har lagstiftning som gäller mikromobilitet är vi inte tillräckligt medvetna om detta och den räcker uppenbarligen inte för närvarande. Redan i höstas började vi också bereda åtgärder för att förbättra säkerheten inom mikromobiliteten, konstaterar kommunikationsminister Lulu Ranne.
En arbetsgrupp som tillsatts av ministeriet har från och med hösten 2023 berett en regeringsproposition om lagstiftning som styr mikromobilitet. Arbetsgruppen har i uppgift att bedöma hurdana bestämmelser som behövs för att det i fortsättningen ska vara så säkert som möjligt att använda lätta elfordon och cyklar och parkera, och att tillgängligheten i trafiken inte ska äventyras. Målet är i första hand att förbättra trafiksäkerheten.
I arbetet utreds kommunernas möjligheter att styra mikromobiliteten. Dessutom utreds bland annat myndigheternas möjligheter att ingripa i vägtrafikanternas trafikförseelser och trafikbrott samt felparkeringar. Som en del av projektet utvärderas en promillegräns som ska ställas för mikromobilitet och övervakningen av att den iakttas. Målet är att ändringarna ska träda i kraft under sommaren 2025.
Riskerna med användningen av elsparkcyklar minskar när trafikregler iakttas, man kan hantera utrustningen och kör utan bruk av berusningsmedel
Redan nu omfattas användningen av elsparkcyklar av flera lagar. I huvudsak berörs leverantörer av mikromobiltetstjänster och användare av tjänsterna av vägtrafiklagen, fordonslagen, konsumentskyddslagen och konsumentsäkerhetslagen. För användarna av elsparkcyklar gäller samma trafikregler som för cyklister. Förarna ska iaktta trafikregler och vägmärken. Elsparkcyklar får köras på cykelvägar och cykelbanor och, om sådana saknas, på körbanor eller vägrenar – inte på trottoarer.
Passagerare får inte transporteras med en elsparkcykel, eftersom det lätta elfordonet endast är konstruerat för en förare. Användare av elsparkcyklar får inte heller vara berusade, trötta eller i något annat motsvarande tillstånd, vilket försämrar deras förutsättningar att köra tryggt.
– Trafikreglerna och de lagar som gäller elsparkcyklar är oklara för många och man inser inte riskerna med användningen. Vi behöver alltså inte bara en korrigering av lagstiftningen, utan också ett förtydligande av de befintliga reglerna, effektivare information och trafikfostran. Betydelsen av trafikfostran framhävs i trafiksäkerheten för barn och unga. Vi föräldrar måste föregå med gott exempel och se till att barn och unga förstår hur man går till väga i trafiken, med eller utan elsparkcyklar. Ju tryggare vi alla agerar i trafiken, desto trevligare är det också för oss alla i den, säger minister Ranne.
Mer information:
Maaria Wallin, minister Rannes specialmedarbetare, tfn 0295 342 236, [email protected]
Statsrådets projektportal: Sähköpotkulaudat ja mikroliikkuminen: usein kysytyt kysymykset (VN/26458/2023)
Transport- och kommunikationsverket Traficom: Elsparkcyklarnas trafiksäkerhet
Trafikskyddet: Kör riktigt – även med elsparkcykel