Genomförandet av Trafik 12-planen framskrider bra, stigande kostnader skapar problem

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 24.11.2023 8.49 | Publicerad på svenska 27.11.2023 kl. 12.24
Pressmeddelande
Auto maantiesillalla ylittämässä rautatietä
(Bild: Shuttershock/LVM)

Finlands första riksomfattande trafiksystemplan (Trafik 12) har utarbetats för åren 2021–2032. Kommunikationsministeriet följer årligen upp hur åtgärderna i Trafik 12 framskrider. Den tredje sammanfattande rapporten publicerades den 23 november 2023.

Trafik 12 är en strategisk plan för att utveckla trafiksystemet på lång sikt. 
Genom planen säkerställs det att hela trafiksystemet utvecklas långsiktigt. Tjänstemännen verkställer planen i samarbete inom hela förvaltningsområdet och i samarbete med intressegrupperna.

I den sammanfattande rapporten ges en beskrivning av finansieringen av trafiksystemet och hur åtgärderna inom trafiksystemets olika delområden framskrider. Den sammanfattande rapporten beskriver främst hur statens åtgärder framskrider.

Det förändrade världsläget, de ökade kostnaderna och avsaknaden av nödvändig finansiering åren 2025–2027 i planen för de offentliga finanserna medför betydande problem för genomförandet av Trafik 12-planen. Till exempel har den planerade höjningen av finansieringen av tjänster inom trafik och transport från år 2025 och framåt inte inkluderats i budgetpropositionen eller i planen för de offentliga finanserna. Möjligheterna att inleda nya utvecklingsprojekt minskar när de projekt som redan pågår behöver ytterligare finansiering på grund av de ökade kostnaderna. Även det eftersatta underhållet inom basunderhållet av transportinfrastrukturen ökar trots den planenliga finansieringen.

I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering finns riktlinjer för åtgärder som påverkar genomförandet av Trafik 12-planen. I regeringsprogrammet sänks bland annat den årliga finansieringsnivån för utvecklingen av transportinfrastrukturen med 100–250 miljoner euro. De planerade höjningarna av understöden till gång, cykling och enskilda vägar har inte heller skrivits in i regeringsprogrammet, utan dessa understöd sänks årligen med 5–8 miljoner euro.

I regeringsprogrammet ingår emellertid ett tidsbestämt investeringsprogram där försäljningen av statens egendom finansierar bland annat utvecklandet av transportinfrastrukturen med tre miljarder euro.

En stor del av de planerade åtgärderna framskrider bra. Åtgärderna i anslutning till information och digitalisering framskrider i huvudsak i enlighet med Trafik 12-planen. Även de åtgärder som inte kräver finansiering framskrider i stor utsträckning enligt planerna. Bristen på finansiering syns emellertid som en betydande utmaning.

Vad händer nu?

Samtidigt som Trafik 12-programmet åren 2021–2032 håller på att genomföras har uppdateringen av nästa plan inletts i enlighet med regeringsprogrammet. En parlamentarisk arbetsgrupp stöder arbetet med att utveckla planen.

Mer information

Maria Torttila, specialsakkunnig, tfn 050572 2237, [email protected]