Finland ansöker om över 73 miljoner euro i EU-finansiering för trafik- och transportprojekt
Finska staten och andra aktörer ansöker om totalt circa 73,36 miljoner euro från Fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility, CEF) för 11 trafik- och transportprojekt. Dessutom söks EU-finansiering för anskaffning av en ny isbrytare. Statsrådets finansutskott förordade ansökningarna den 19 december 2024.
EU har utlyst 960 miljoner euro i stödfinansiering som Finland kan ansöka om för detta ändamål. Finansiering kan bland annat sökas för projekt för intelligenta och interoperabla transportsystem. Finansieringen beviljas av Europeiska kommissionen, som på detta sätt främjar genomförandet av direktivet om införande av intelligenta transportsystem.
– Vi ansöker om ett maximalt belopp EU-stöd, det är i Finlands intresse. Genom projekten främjas säkra, välfungerande och hållbara transporter i alla lägen och i hela landet, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Syftet med finansieringen är att främja investeringar i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T, Trans-European Transport Network). Det transeuropeiska TEN-T länkar samman järnvägar, insjörutter, vägar, sjö- och flygförbindelser till ett enda transportnät. Europeiska kommissionen kräver nationell finansiering till 50–70 procent av projektets totala kostnader.
Staten ansöker om finansiering för anskaffning av isbrytare och för förbindelserna till norra Finland
Staten ansöker om totalt circa 22,81 miljoner euro för fyra projekt.
Projekten:
1. Förbättring av riksväg 21 på avsnittet Palojoensuu–Kilpisjärvi
Trafikledsverket och NTM-centralen i Lappland ansöker om finansiering på 11,90 miljoner euro för att förbättra trafikinfrastrukturens resiliens på riksväg 21. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten i glesbygden samt att stödja försörjningsberedskapen och den militära rörligheten i norra Finland. Projektet omfattar både planering och byggande. Det ingår bland annat att bredda eller vid behov bygga om mer än 30 kilometer väg, stärka vissa avsnitt för att undvika skador som uppstår när permafrosten tinar, förnya tre broar och förbättra belysningen.
2. Digital kapacitetshantering inom järnvägstrafiken 2025–2029
Trafikledsverket och Railnet Europe ansöker om 2,05 miljoner euro för Finlands del. Finansieringen söks tillsammans av tio EU-länder. I projektet utvecklas planeringsprocessen för järnvägstrafikens kapacitet och banarbeten. Målet är att förvaltningen och fördelningen av bankapacitet ska bli mer systematisk och effektiv så att den knappa kapaciteten utnyttjas bättre.
3. Projekt för intelligenta transporttjänster i Europa
Trafikledsverket och Fintraffic ansöker om 8,84 miljoner euro. Finansieringen söks tillsammans med aktörer från 12 EU-länder. Projektet syftar till att förbättra trafikledningssystemen och vägtrafikcentralernas verksamhet. Till exempel trafikledningssystemet för Nordsjö vägtunnel ska förnyas.
4. Intelligenta farledstjänster
Fintraffic Sjötrafikledning Ab, Meteorologiska institutet och privata finländska aktörer ansöker om finansiering till ett belopp av 36 290 euro. Finansieringen söks tillsammans med aktörer från Sverige och Spanien. Syftet med projektet är att utveckla fartygstrafikservicen, därtill hörande informationssystem och andra tjänster.
5. Anskaffning av en ny isbrytare
Trafikledsverket ansöker om finansiering för en ny isbrytare av kategori B i Östersjön som ska ersätta åldrande isbrytningsmateriel. Uppskattningsvis kan den nya isbrytaren börja byggas i början av 2026 och bli färdig 2028. Fartygets konceptutveckling ska genomföras i enlighet med konceptplaneringen för projektet WINMOS III, som tidigare fått stöd från Fonden för ett sammanlänkat Europa. Med stöd av 24 § 17 och 20 punkten om företagshemligheter i offentlighetslagen 621/1999 är uppgifter om finansieringen av isbrytarförvärvet inte offentliga.
Privata aktörer ansöker om finansiering för hamnar och tjänster för intelligenta transporter
Bolag verksamma i Finland ansöker om sammanlagt 50,56 miljoner euro i CEF-stöd för sju projekt.
Projekt:
1. Utveckling av förbindelsen mellan hamnarna i Helsingfors och Lübeck
Raahen Satama Oy ansöker om 15,18 miljoner euro.
2. Utveckling av förbindelserna mellan Hangö och Rostock
Hangon Satama – Hangö Hamn Oy Ab ansöker om 8,75 miljoner euro.
3. Utveckling av hamninfrastrukturen och förbättring av resiliensen i Åbo hamn
Turun Satama Oy ansöker om 4,92 miljoner euro.
4. Införande av flygledning på distans i Finland och Sverige
Finnavia Abp och Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab ansöker om 11,44 miljoner euro.
5. Utsläppsminskningar inom sjöfarten genom operativa åtgärder
Fintraffic Sjötrafikledning Ab och flera privata finländska aktörer ansöker om finansiering till ett belopp av 8,96 miljoner euro.
6. Införande och uppdatering av infrastruktur och tjänster för intelligenta transportsystem
Finnavia Abp och Fintraffic Väg Ab ansöker om 300 000 miljoner euro.
7. Utvidgning av snabbare elektronisk godstransportinformation
Fintraffic Abp ansöker om 1 miljon euro.
Vad händer nu?
Ansökningstiden för finansiering från Europeiska kommissionen går ut den 21 januari 2025. Enligt ett preliminärt meddelande från kommissionen väntas finansieringsbesluten vara klara i juli 2025.
Mer information:
Marjukka Vihavainen-Pitkänen, trafikråd, tfn 040 825 1255, marjukka.vihavainen-pitkanen(a)gov.fi
Pressmeddelande 16.7.2024: Konkurrensen om EU-finansiering skärptes – 39,11 miljoner euro för Finlands trafikprojekt
Pressmeddelande 16.12.2024: Finanspolitiska ministerutskottet förordade anskaffning av en ny isbrytare
Transport- och kommunikationsverket: Intelligenta transportsystem