Hoppa till innehåll
Media

EU:s energiråd antog partiell allmän riktlinje om förordningen om Fonden för ett sammanlänkat Europa

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 16.12.2025 12.49 | Publicerad på svenska 18.12.2025 kl. 14.40
Typ:Pressmeddelande
Bild: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM

Europeiska unionens medlemsländer antog vid energirådets möte den 15 december 2025 en partiell allmän riktlinje om förslaget till förordning om Fonden för ett sammanlänkat Europa för 2028–2034. Finland understöder förordningens betoning på militär rörlighet.

Syftet med förordningen om Fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility, CEF) är att utveckla transeuropeiska transport- och energinät. Den föreslagna finansieringen för investeringar i transport- och energinät uppgår till 72,25 miljarder euro i 2025 års fasta priser. Av detta föreslås 45,45,75 miljarder euro för transportåtgärder varav andelen som ska gå till militär rörlighet är 15,75 miljarder euro. 

Den partiella allmänna riktlinjen betonar gränsöverskridande förbindelser i större utsträckning

I förslaget ligger fokus i finansieringen på gränsöverskridande trafikförbindelser och militär rörlighet. Finland är nöjt med att man i den partiella allmänna riktlinjen identifierar gränsöverskridande förbindelser i större utsträckning än i Europeiska kommissionens förslag.

Utöver sträckan Umeå-Luleå-Uleåborg och hamnarna i TEN-T-nätet nämns i den riktgivande bilagan till den partiella allmänna riktlinjen förbindelserna Stockholm-Åbo-Helsingfors och Tallinn-Helsingfors-Tammerfors. Det är också möjligt att ansöka om EU-finansiering för sådana förbindelser som inte nämns i bilagan. Finland anser att det är viktigt att man i förordningen beaktar Finlands särskilda förhållanden och läge i östra utkanten med väldigt få gränsöverskridande landförbindelser med andra medlemsstater.

- Rail Nordica och många andra projekt med dubbla användningsområden som är kritiska med tanke på Finlands säkerhet är redan under planering hos oss. Den allmänna riktlinjen är positiv för Finland. Nu är det viktigt att man i påverkansarbetet fortsättningsvis betonar projekt som stärker Finlands säkerhet, försörjningsberedskap och militära rörlighet. I synnerhet den betydande finansieringen av det högprioriterade gränsöverskridande projektet Rail Nordica för militär rörlighet ska säkerställas 2028 när den nya finansieringsutlysningen inleds, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Finland har vid förhandlingarna betonat betydelsen av militär rörlighet. För militär rörlighet har det föreslagits en nästan tiodubbel finansiering jämfört med den nuvarande finansieringsperioden. Det är viktigt för Finland att finansiering för militär rörlighet riktas till de mest kritiska objekten med tanke på Europas säkerhet och försvar, i synnerhet till länder i främsta linjen vid östgränsen. När det gäller militär rörlighet är Finlands viktigaste mål att den kommande finansieringen ska kunna riktas till övergången till en enhetlig europeisk spårvidd.

Vad händer nu?

Under nästa finansieringsperiod kan transportinfrastrukturen sannolikt också, utöver via Fonden för ett sammanlänkat Europa, finansieras ur konkurrenskraftsfonden och de regionala partnerskapsprogrammen. När det gäller trafik- och transportfinansieringen är det viktigt att de olika instrumenten i budgetramen kompletterar varandra på ett ändamålsenligt sätt. Förhandlingarna om EU:s fleråriga budgetramshelhet fortsätter.

Europaparlamentet tar ställning till CEF-förordningen 2026. Efter detta fortsätter Europeiska unionens råd, Europaparlamentet och Europeiska kommissionen förhandla om förordningen.

Mer information:

Kaisa Kuukasjärvi, trafikråd, tfn 0295 342 012, [email protected]