Hoppa till innehåll
Media

Den europeiska mediefrihetsförordningen kompletteras med nationell lagstiftning

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 27.6.2025 12.11
Typ:Pressmeddelande
Bild: LVM.

Den 27 juni 2025 stadfäste republikens president en lag om kompletterande lagstiftning till den europeiska mediefrihetsförordningen. Lagen träder i kraft den 8 augusti 2025. Syftet med den europeiska mediefrihetsförordningen är att trygga medietjänsternas pluralism och oberoende i EU samt att fastställa gemensamma regler för hur den inre marknaden för medietjänster ska fungera.

Mediefrihetsförordningen är i huvudsak direkt tillämplig rätt i EU-medlemsländerna. Genom den nu stadfästa lagen görs de nationella ändringar som förordningen kräver.

Förordningen förutsätter att det nationellt utfärdas bestämmelser som gör det möjligt att bedöma konsekvenserna av företagsförvärv inom mediebranschen för mediernas mångfald och redaktionella oberoende.

Förordningen ålägger myndigheter och offentliga aktörer, såsom kommuner, samt bolag som ägs av dessa en skyldighet att uppge sina reklam- och annonsutgifter. På motsvarande sätt ska också leverantörer av medietjänster uppge sina inkomster genom statlig reklam. Bestämmelser om tillsynen över vissa skyldigheter enligt förordningen och om myndigheternas befogenheter ska också utfärdas nationellt.

Förordningen förutsätter att det utfärdas nationell lagstiftning även om förfarandena och kriterierna för val och uppsägning av ledande befattningshavare i rundradiobolag. Detta genomförs i ett separat lagstiftningsprojekt som gäller ändring av Rundradiolagen. Genom projektet görs de lagstiftningsändringar som den parlamentariska Rundradioarbetsgruppen fastställt. Även ändringarna i Rundradiolagen träder i kraft den 8 augusti 2025.

Ny lag om tillsyn över mediemarknaden

Genom den nya lagen om tillsyn över mediemarknaden ges Transport- och kommunikationsverket i uppgift att bedöma hur sådana på mediemarknaden genomförda företagsförvärv, vars värde överstiger de övre gränserna för omsättning enligt konkurrenslagen, påverkar mediernas mångfald och redaktionella oberoende. Bedömningen hindrar dock inte att företagsförvärven genomförs. Det uppskattas att Transport- och kommunikationsverket årligen kommer att få bedöma några enskilda företagsförvärv.

Transport- och kommunikationsverket föreskrivs ha till uppgift att övervaka att skyldigheterna enligt förordningen fullgörs i Finland. Som en del av tillsynen får Transport- och kommunikationsverket i uppgift att inrätta en nationell, öppen databas med uppgifter om bland annat ägandet av medier. Myndigheter, offentliga aktörer och leverantörer av medietjänster är skyldiga att underrätta Transport- och kommunikationsverket när uppgifter om statlig reklam har publicerats.

Mediefrihetsförordningen ska genomföras enligt en miniminivå och så att det nationella handlingsutrymmet utnyttjas fullt ut. Riksdagen förutsatte i sitt uttalande att statsrådet noggrant följer effekterna av den nya regleringen och vid behov vidtar åtgärder för att trygga både mediesektorns pluralism och den ekonomiska funktionsförmågan.

Vad händer nu?

Lagen träder i kraft den 8 augusti 2025, då också förordningen om mediefrihet i huvudsak börjar tillämpas.

Mer information:

Eero Salojärvi, specialsakkunnig, tfn 0295 342 123, [email protected] 
Roosa Patrakka, specialsakkunnig, tfn 0295 342 192, [email protected]