Regeringens redogörelse: Ny lag förbättrade tillgången på posttjänster
Regeringen anser att den nya lagen om posttjänster har gjort lagstiftningen klarare och förbättrat tillgången på posttjänster i Finland. En sådan grundnivå av posttjänster som avses i lagen är nu tillgänglig för alla medborgare i hela landet.
Utredningen om lagen kommer fram till att det inte finns några brådskande skäl att ändra på den. Regeringen betonar dock att den följer upp postmarknadernas utveckling och kundernas behov och föreslår ändringar vid behov.
Regeringen beslöt den 13 november om redogörelsen som ges åt riksdagen.
Posten Finland Abp har i sin koncession ålagts en skyldighet att tillhandahålla samhällsomfattande posttjänster. Den inkluderar bl.a. krav som gäller uppsamling och utdelning av försändelser samt verksamhetsställen. Enligt redogörelsen uppfyller Posten samtliga krav. Denna skyldighet att tillhandahålla samhällsomfattande posttjänster verkar inte ha blivit en oskälig ekonomisk påfrestning för Posten, och branschen kan finansiera sin egen verksamhet utan statens stöd. Lagen tillåter konkurrerande postverksamhet, men betydande konkurrens förväntas inte eftersom tröskeln för att komma in i branschen har förblivit hög. Posttjänsterna hamnar emellertid i allt större mån att konkurrera med elektronisk kommunikation.
I lagen finns ett kvalitetskrav för inhemska postförsändelserav 1 klass, enligt vilket minst 95 procent av försändelserna skall vara framme följande arbetsdag. Posten har föreslagit att ett nytt förslag, enligt vilket avkall kunde ges på brevens färdhastighet, skulle övervägas. Enligt Posten skulle detta göra det möjligt att sköta om basutdelningen tidigare så att dagstidningarna kunde delas tidigare än nu i glesbygdsområdena. Regeringen anser det nödvändigt att utreda om förutsättningarna för tillhandahållandet av posttjänster kunde förbättras genom den föreslagna ändringen eller annan utveckling av kvalitetsnormerna.
Syftet med lagen om posttjänster som trädde i kraft i början av 2002 är att säkerställa att posttjänster av god kvalitet och särskilt samhällsomfattande posttjänster finns att tillgå. Riksdagen förutsatte, då den godkände lagen att den får en utredning om saken före slutet av 2003. Utredningen bereddes av kommunikationsministeriet och Kommunikationsverket. I samband med beredningen av redogörelsen begärdes ett stort antal utlåtanden. Dessutom fördes en medborgardebatt om frågan på webben.
Statsrådets redogörelse till Riksdagen om tillämpningen och verkningarna av lagen om posttjänster finns på www.mintc.fi och kan även fås från kommunikationsministeriets informationsenhet, tfn (09) 160 283 32.
Ytterligare information:
konsultative tjänsteman Elina Normo, tfn (09) 160 284 63, [email protected]