Hoppa till innehåll
Media

Nu tar vi ställning till anslagen för trafikleder

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 4.11.2004 8.51 | Publicerad på svenska 2.12.2014 kl. 20.58
Typ:Pressmeddelande -

Under de närmaste fyra veckorna kan medborgarna delta i en Internet-diskussion om vart anslagen för vägar och järnvägar skall gå. Diskussionen förs på webbadressen www.dinasikt.fi (www.otakantaa.fi).

Huvudfrågorna i den öppna medborgardiskussionen är om vägarna och järnvägsbanorna för närvarande är i tillräckligt gott skick och vart statens anslag för trafikleder borde gå.

Det är dyrt att bygga och underhålla vägar och järnvägsbanor. Pengarna tas från skattemedlen. Att sköta det dagliga underhållet av vägarna kostar nästan 200 miljoner euro per år. Det mesta av utgifterna går till vinterväghållningen, alltså till snöplogning och halkbekämpning. Till underhållet av vägnätet, eller den så kallade basväghållningen, används cirka 600 miljoner euro per år.

Redan i några år har man ansett att det är viktigast att hålla vägbeläggningen i skick Det har betytt att det finns mindre pengar än förut till små projekt inom trafiksäkerheten, till gång- och cykelbanor och till bullerbekämpning.

Underhållet av järnvägsbanorna kostar cirka 330 miljoner euro per år. Finlands bannät har de senaste åren blivit i allt sämre skick, eftersom anslagen för underhåll har minskat. På vissa banavsnitt finns det mycket litet trafik. Därför har man övervägt att avstå från underhållet avdessa banavsnitt.

Numera bygger man nya trafikleder först efter grundligt övervägande och på basen av kalkyler över kostnader och nytta. De största väg- och banbyggnadsprojekten som pågår för närvarande är E18, Nordsjö och Tvärbanan. En ministerarbetsgrupp har dessutom gjort en lista på projekt som det är skäl att genomföra under de närmaste åren.

I den här dinåsikt-diskussionen hoppas kommunikationsministeriet att av medborgarna bl.a. få svar på frågor om vilka problem det finns med vägarnas och järnvägsbanornas skick, om den nuvarande fördelningen av medel till vägar och banor är riktig och var i Finland man borde bygga nya vägar eller järnvägsbanor.

Ytterligare information:

överingenjör Mikko Ojajärvi, tfn (09) 160 28574