Kommunikationsministeriets förslag till statsbudget för 2005
Kommunikationsministeriet föreslår anslag på 1 749 miljoner euro för sitt förvaltningsområde i statsbudgeten för år 2005. Dessutom har kommunikationsministeriet föreslagit sammanlagt 80 miljoner euro tillägg i anslagen för grundläggande underhåll av vägar och järnvägsbanor. Finansministeriets förslag är 1 703,7 miljoner euro.
Kommunikationsministeriet konstaterar att ett förverkligande av målsättningarna i regeringsprogrammet förutsätter en större finansiering. Finansieringsramarna möjliggör bara ett delvis förverkligande av förslagen från regeringens infraministerarbetsgrupp. Dessutom blir man tvungen att skära ned på uppköpen av tjänster inom kollektivtrafiken.
Enligt kommunikationsminister Leena Luhtanen är ministeriets mål att Finlands infrastruktur för trafiken utvecklas i enlighet med förslagen från den ministerarbetsgrupp som utredde trafikinvesteringar. Under 2005 bör man komma i gång med att förverkliga förslagen.
- Dessutom bör man redan i budgetrian komma överens om en långsiktig finansiering av trafikinvesteringarna för hela regeringsperioden, bland annat genom att utnyttja de inkomster man fått från försäljning av statens egendom, konstaterar minister Luhtanen.
Kommunikationsministeriet har uppgjort sitt budgetförslag i huvudsak enligt regeringens huvudlinjedragningar. Den största delen av medlen går till underhåll och utveckling av trafikens infrastruktur.
Kommunikationsministeriet har fäst uppmärksamhet vid att den budgetram som anvisats förvaltningsområdet är otillräcklig.
I förhandlingarna mellan ministerierna har kommunikationsministeriet för avsikt att föreslå tillägg på 40 miljoner euro både till anslagen för grundläggande underhåll av vägnätet och för underhåll av bannätet. Dessa totalt 80 miljoner euro skulle användas för att förverkliga temapaketen i listorna på infrastrukturprojekt från ministerarbetsgruppen. De här projekten tjänar hela landets behov.
De medel som föreslås skulle användas till att förbättra vägförbindelserna till hamnarna, till att förbättra säkerheten på huvudvägarna och till reparationer av bannätet.
Byggandet av Torneå farled inleds
Det enda byggnadsprojektet som fått reserverade medel i budgetramen är förbättrandet av Torneå farled. För projektet har i nästa års budget reserverats ett startbelopp på 3 miljoner euro. De totala kostnaderna för projektet är 11 miljoner euro.
För att förverkliga förslagen från den ministerarbetsgrupp som utrett trafikinvesteringar anser kommunikationsministeriet att det är viktigt att man under nästa år också inleder arbetet på att sätta i stånd Skogsbackavägen i Helsingfors, för vilket man skulle reservera 6 miljoner euro. De totala kostnaderna för projektet är 90 miljoner.
Dessutom föreslår ministeriet att man nästa år skulle inleda grundförbättringarna av bangården i Ilmala med ett anslag på 25 miljoner euro. De totala kostnaderna för det här projektet är 100 miljoner euro.
Både grundförbättringen av Skogsbackavägen i Helsingfors och av bangården i Ilmala låg också i topp på listan från ministerarbetsgruppen som utredde trafikledsprojekt.
Projekten belastar inte statsfinanserna med hela summan på 190 miljoner euro, utan de finansieras också med medel utanför budgeten, bland annat från Helsingfors stad.
Kommunikationsministeriet vill tidigarelägga de här projekten eftersom de ansluter sig till byggandet av mellersta Böle. En tidigareläggning av projekten överskrider inte heller de befogenheter som reserverats för infrastrukturprojekt under regeringsperioden.
Kommunikationsministeriet har följt med den offentliga debatten om överhettning i jordschaktningsbranschen och om att branschen hotas av brist på arbetskraft. Kommunikationsministeriet anser att en överhettning av schaktningsbranschen inte för närvarande är något överhängande hot.
Ministeriet påminner om att de projekt som för närvarande är under byggnad hinner bli färdiga till dess att man kan påbörja byggandet av de projekt som föreslås i nästa års budget.
Den återstående andelen av de anslag på totalt 284,3 miljoner euro som anvisats för utveckling av trafikens infrastruktur används till projekt som är på hälft.
Av dem är de mest betydande två vägprojekt på E18-vägens avsnitt mellan Helsingfors och Åbo, det första skedet av den västra ringvägen i Tammerfors samt avsnittet mellan Lahtis och Heinola på riksväg fyra.
De vägprojekt som under 2005 blir färdiga är iståndsättandet av vägavsnitten mellan Lojo och Lojoåsen, Lahtis och Heinola, Jyväskylä och Kirri samt mellan Joroinen och Varkaus.
För byggandet av trafikleder vid hamnen i Nordsjö föreslår ministeriet 50 miljoner euro i enlighet med de budgetfullmakter som givits tidigare år. De totala kostnaderna för projektet är 207,4 miljoner euro, av vilket Helsingfors stad betalar hälften.
För underhåll av vägnätet föreslår kommunikationsministeriet 549,9 miljoner euro. Av medlen för grundläggande underhåll av vägarna skulle 5 miljoner gå till det temapaket för att bygga ut hamnarnas vägförbindelsen som föreslås av ministerarbetsgruppen.
För underhåll och förbättring av enskilda vägar föreslår kommunikationsministeriet ett oförändrat anslag på 11,1 miljoner euro.
Bannätet fortsätter att bli i allt sämre skick
För skötsel och underhåll av bannätet föreslår kommunikationsministeriet ett anslag på 265 miljoner euro. Dessutom används för grundbanhållningen ett belopp som motsvarar de inkomster som uppbärs av järnägstrafikidkarna.
Tyngdpunkten i grundunderhållet av järnvägsbanorna ligger fortfarande på att förnya överbyggnaderna på de slutkörda banavsnitt som har grundrenoverats på 1970-talet. Anslagen för grundunderhållet höjdes inte.
Finansministeriet har i sitt eget förslag förändrat målet för Banförvaltningscentralens anslag så att reparationsinvesteringarna har ökats från kommunikationsministeriets förslag på 105,8 miljoner euro till 122 miljoner euro. Det har gjorts genom att man minskat finansieringen för annan grundbanhållning. Ministeriet motsätter sig nedskärningarna eftersom de har tagits från områden som är nödvändiga för Banförvaltningscentralens verksamhet.
Till banprojekt, det vill säga elektrifiering av banavsnittet mellan Uleåborg och Idensalmi samt byggandet av tvärbanan mellan Kervo och Lahtis, föreslår kommunikationsminis-teriet 114,5 miljoner euro. Båda dessa projekt blir färdiga under 2006.
Nettolönesystemet tas i bruk på passagerarfartyg
För att trygga den finska sjöfarten har man under kommunikationsministeriets huvudtitel i budgeten infört ett nytt stöd som gäller alla passagerarfartyg under finsk flagg i utrikestrafik.
För det har i budgetförslaget reserverats 22,5 miljoner euro. Med summan stöder man de kostnader som förorsakats av arbetsgivaravgifterna. Stödet beräknas täcka 94 procent av arbetsgivaravgifterna.
Till reformen hör dessutom att rederierna själva får behålla den förskottsinnehållning som verkställts på sjöfararnas arbete till havs. Med den här åtgärden gör man det möjligt att ta i bruk det så kallade nettolönesystemet också på passagerarfartygen.
För att man skall trygga konkurrensförutsättningarna för lastfartyg i utrikestrafik och passagerarfartyg som trafikerar mellan tredje länder föreslås ett anslag på 46,7 miljoner euro.
För Sjöfartsverket föreslås i budgeten ett anslag på 21,9 miljoner euro. Sjöfartsverkets verksamhetsutgifter höjs av driftskostnaderna för det system för övervakning av sjöfarten i Finska viken som togs i bruk i juli 2004, samt av den ökade övervakningen av säkerheten på sjön och i hamnarna. Tilläggskostnaderna för dem är nästa år cirka 0,8 miljoner euro.
Sjöfartsverket föreslås få fullmakt att anskaffa isbrytartjänster som lämpar sig för oljebekämpning. Man uppskattar att avtalet under de närmaste 20 åren förorsakar utgifter på totalt 90 miljoner euro för Sjöfartsverket. Med tjänsteavtalet förbättras oljebekämpningsberedskapen i Finska viken.
Köpen av tjänster inom kollektivtrafiken minskar
För uppköp och utveckling av tjänster inom kollektivtrafiken föreslås 75,6 miljoner euro, medan anslaget i 2004 års budget var 82,3 miljoner euro.
Ministeriet har i sitt budgetförslag anfört att anslagsnivån skall bibehållas. Finansministeriet har i sitt eget förslag förändrat styrningen av anslagen för kollektivtrafiken så, att i synnerhet anslagen för utveckling och forskning har överförts till inköp av tjänster.
I kommunikationsministeriets förslag skulle 36,5 miljoner euro av anslaget användas för köp av tjänster inom fjärrtrafiken och tågens närtrafik. För köp av regional och lokal trafik anvisas 23,6 miljoner euro och för biljettrabatter 9,7 miljoner euro.
För utvecklings- och forskningsprojekt skulle användas 5,1 miljoner euro. Till utvecklingsprojekten hör också ett projekt för att öka antalet beställningscentraler för samordning av resor, för vilket ministeriet föreslår ett anslag på 750 000 euro.
Kommunikationsministeriet konstaterar också att även om Kommunikationsverkets funktioner ökar så finns det inget tryck att höja de avgifter verket uppbär. De allmänna målen för Kommunikationsverkets tjänster bör tas i bruk i synnerhet beträffande bredband och digital-tv.
Kommunikationsministeriets budgetförslag (på finska) och en sammanfattande tabell (på finska) samt de listor som ministerarbetsgruppen för infrastrukturprojekt gjort över regeringsperiodens viktigaste trafikprojekt och temapaket (på finska) finns i pdf-form som bilaga till detta pressmeddelande på ministeriets internet-sidor www.mintc.fi .
Tilläggsinformation:
ministerns specialmedarbetare Perttu Puro, tfn 040 779 3436
byggnadsråd Juhani Tervala (trafikleder), tfn (09) 160 28482 eller 050 552 7260
sjöfartsråd Raimo Kurki (sjöfart), tfn (09) 160 28490 eller 040 557 6911
överinspektör Marcus Merin (kollektivtrafik), tfn (09) 160 28374 eller 040 768 1261
ekonomidirektör Marja Heikkinen-Jarnola, tfn (09) 160 28466 eller 0400 470 005