Kommunikationsministeriet drar igång kampanj mot fartdårar
En kampanj skall försöka sätta stopp för ungdomars vansinneskörning i trafiken. Med kampanjen strävar man att påverka attityderna i trafiken och på så sätt att minska de allvarliga olyckor som är typiska för i synnerhet ungdomar.
Bakom kampanjen ligger oron för de dödsolyckor och allvarliga skador som är en följd av ungdomars vansinneskörning. Kommunikationsministeriet började planera kampanjen redan för ett år sedan, men den genomförs vid en tidpunkt då det inträffat många olyckor just bland ungdomar.
- Tyvärr har det de senaste månaderna inträffat exceptionellt många trafikolyckor som lett till att ungdomar dött, konstaterar kommunikationsminister Leena Luhtanen.
Enligt Luhtanen bör man bättre följa med hur ungdomar uppför sig i trafiken och i fall av problem ingripa snabbare än man gör för närvarande.
Kommunikationsministeriet håller tillsammans med inrikesministeriet på att utarbeta ett utvecklingsprogram för trafikövervakningen för åren 2005-2007. Med hjälp av det här programmet strävar man att effektivera trafikövervakningen och så öka risken att åka fast.
Man bör förbättra också förarundervisningen och påverka trafikattityderna redan före körkortsåldern både hemma och i skolan, betonar ministern. Luhtanen understöder inte tanken att man skulle införa särskilda begränsningar för ungdomar i trafiken, så som förbud att köra nattetid.
Bland de medel man kan ta till inom lagstiftningen nämner minister Luhtanen minimilängder som skall föreslås för körförbud och ett omedelbart verkställande av förbuden. Statsrådet beslutar om innehållet i ett lagförslag i frågan den 3 juni.
Av olika åldersgrupper sker mest personskador i trafiken just bland ungdomar. Den mest typiska tidpunkten för ungdomars trafikolyckor är maj-augusti. Olyckorna följer ofta samma mönster. En ung manlig förare eller flera unga dör eller skadas allvarligt efter att bilen kört av vägen i kraftig överhastighet kring ett veckoslut och i gott före.
Ungdomar kläckte idéer för kampanjen
Det centrala budskapet i kampanjen är att vansinneskörning är en sjuk attityd i trafiken. Budskapet föddes som ett kursarbete inom utbildningsprogrammet för kommunkation vid yrkeshögskolan Laurea. Före kursen tillfrågades kommunikationsministeriet om ett lämpligt tema för samhällelig kommunikation. Ministeriet gav ungdomarnas vansinneskörning som tema.
De 60 ungdomarna på kursen producerade som grupparbeten 15 förslag till kampanj. Enligt copywriter Mikko Pekkala, som var lärare för kursen, var nivån på förslagen förvånansvärt hög. Bland förslagen valdes Tanja Korhonens (21) och Liisa Ketolas (22) arbete ut för att bearbetas vidare. Kampanjen har förverkligats utgående från ungdomarnas idé av reklambyrån Publicis Helsinki.
Kommunikationsministeriets, Trafikskyddets och Vägförvaltningens kampanj syns i televisionen från början av juni till mitten av juli och hörs i radio under två veckor i juni. Reklamkampanjen utomhus infaller kring midsommar.
Tilläggsinformation
om trafikolyckor bland ungdomar:
verkställande direktör Matti Järvinen, Trafikskyddet, tfn 0400 424 391
forskningsdirektör Sirpa Rajalin, Trafikskyddet, tfn 0400 458 131
om kampanjen:
informationsdirektör Katariina Kivistö, tfn (09) 160 28330 eller 0400 502 128
informatör Eine Rossi, tfn (09) 160 20331 eller 0400 447 287