Arbetsgruppen för trafikleder vill behålla nuvarande investerings-nivå - finansieringen till förhandlingarna om budgetramarna
Den ministergrupp som gjort linjedragningar för underhåll och utveckling av trafikleder föreslår att man under nuvarande regeringsperiod skall påbörja stora trafikledsprojekt till ett värde av närmare en miljard euro. Dessutom skulle underhållet av trafiknätet effektiveras med temapaket, till vilka man samlar mindre projekt av samma typ från olika håll i landet.
Förslaget behandlades i det finanspolitiska ministerutskottet fredagen den 13 februari. Utskottet godkände arbetsgruppens förslag för i vilken ordning projekten är brådskande. I den fortsatta beredningen kommer bangårdsprojekten i mellersta Böle och Ilmala med på projektlistan. Beslut om att köra igång projekten fattas i samband med regeringens beslut om rambudgeten och senare i den egentliga budgetbehandlingen.
Ministergruppen tror att förslagen skapar en grund för ekonomisk tillväxt, att de skapar arbetsplatser och underlättar medborgarnas möjligheter att röra på sig. De stärker också Finlands regionstruktur och internationella förbindelser. För investeringsprogrammet på en miljard euro skulle under byggnadsskedet behövas en arbetsinsats på 15 000 - 25 000 personarbetsår. Mest arbete skulle skapas av den tillväxt som näringslivet får av projekten för godstransporter.
Ministerutskottet förordar att motorvägen E18 mellan Lojo och Muurla skulle förverkligas med livscykelmodellen. Om senare projekt som förverkligas med livscykelmodellen besluts skilt i rambudgeten och budgetbehandlingen.
Enligt kommunikationsmininster Leena Luhtanen som ledde arbetsgruppen är det betydelsefullt att det finanspolitiska ministerutskottet beslöt binda sig vid arbetsgruppens prioriteringsordning.
- Arbetsgruppen har gjort ett förslag till projektlista både till slutet av regeringsperioden och ända till år 2013. Arbetsgruppen tillsattes enligt regeringsprogrammet just för att göra denna prioritering. Beslutet innebär att planeringen och genomförandet av projekten nu långsiktigt kan föras vidare. Det ger en länge efterlängtad planmässighet i upprätthållandet av trafikleder, konstaterar Luhtanen.
- I dag fattades också beslutet om att förverkliga det största vägprojektet i Finlands historia med livscykelmodellen, påminner Luhtanen.
Det investeringspaket som arbetsgruppen samlat för den återstående regeringsperioden, alltså åren 2004-2007, omfattar förutom E18-projektet också tio stora vägprojekt, tre järnvägsprojekt och två vattenfarleder, som arbetsgruppen har listat enligt hur brådskande de är. Dessutom föreslår arbetsgruppen åtta temapaket. Med temapaketen vill man främja bl.a. underhållet av järnvägsbanorna, trafikens säkerhet och smidighet.
Av de stora projekten är det mest brådskande E18-motorvägens avsnitt mellan Muurla och Lojo, om vilket man redan fattat politiskt beslut. Ministerarbetsgruppens lista på stora projekt har efter E18-vägen följande ordning:
- Torneå farled
- förbättring av Skogsbackavägen i Helsingfors
- Brahestad farled
- banavsnittet mellan Seinäjoki och Uleåborg
- Vichtis-Björneborg på riksväg två
- Villmanstrand-Imatra på riksväg sex
- avsnittet vid Kemi och broarna på riksväg fyra
- banavsnittet Lahtis-Luumäki
- avsnittet Åboleden-Vallberget på Ring I
- banavsnittet Tammerfors-Seinäjoki
- avsnittet mellan Kyrkslätt och Stensvik på stamväg 51
- Lusi-St Michel på riksväg fem
- omfartsvägen vid Smedsby i Vasa
- Lusi-Vaajakoski på riksväg fyra
- Nyslott centrum på huvudväg 14
Av de åtta temapaketen lyfter arbetsgruppen fram som mest brådskande att förnya alltför gamla överbyggnader på bannätet, vilket skulle gälla bl.a. banavsnitten mellan Pieksämäki och Kuopio, Siilinjärvi och Viinijärvi samt Åbo och Toijala.
De andra temaprojekten är brådskande i följande ordning:
- förbättring av vägförbindelserna till hamnar och terminaler
- stöd för utvecklingen på områden i tillväxt
- utvecklingsprojekt för mindre vattenleder och deras säkerhetsutrustning
- förbättring av säkerheten på huvudvägarna
- främjande av järnvägarnas godstrafik i östra Finland
- främjande av kollektivtrafiken på huvudlederna till och från centrum i huvudstadsregionen
- förbättring av miljön för skolvägarna i tätorter på landsbygden
Förutom de planer som gäller regeringsperioden gjorde arbetsgruppen ett förslag till projekt som skulle förverkligas under åren 2008-2013. Till åren efter regeringsperioden föreslås preliminärt fem temapaket och 23 stora utvecklingsinvesteringar. Arbetsgruppen gjorde ingen prioritering av hur brådskande de är.
Ministerarbetsgruppen hade också i uppgift att överväga användning av nya modeller för finansieringen. Gruppen förordar bl.a. att livscykelmodellen utvidgas och att man fortsätter partnerskapsfinansieringen i huvudstadsregionen. Arbetsgruppen föreslår preliminärt att av de stora projekten skulle fem förverkligas med livscykelmodellen. Man föreslår också att modellens lämplighet för banprojekt skall prövas på banavsnittet mellanLahtis och Luumäki.
Liikenneväyläpolitiikan linjauksia vuosille 2004-2013 (Linjedragningar för trafikledspolitiken för åren 2004-2013); ministerarbetsgruppens betänkande; kan beställas från kommunikationsmininsteriets informationsenhet, [email protected] eller tfn (09) 160 28332; finns på nätet under www.mintc.fi . Också betänkandets bakgrundsutredning finns att få från kommunikationsmininsteriets information och internet-sidorna.
Tilläggsuppgifter:
ministerns specialmedarbetare Perttu Puro, tfn 040 779 3436
arbetsgruppens sekreterare, byggnadsråd Juhani Tervala, tfn (09) 160 28482 eller 050 552 7260
>> Liikenneväyläpolitiikan linjauksia vuosille 2004-2013. Taustaselvitys (på finska)