Työryhmä: Raskaan liikenteen turvallisuutta voidaan parantaa
Raskaan liikenteen turvallisuuteen haetaan parannusta sekä kuljettajiin ja ajoneuvoihin että kelioloihin ja valvontaan liittyvin toimin.
Tarkoitus on ryhtyä tutkimaan, parantaisiko yöajon vähentäminen tai taukojen lisääminen raskaan liikenteen turvallisuutta yöllä. Poliisin käyttöön kaivataan testiä, jolla voitaisiin todeta kuljettajan väsymystila.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää yli 20 aihetta, joita olisi syytä kehittää tai selvittää turvallisuuden parantamiseksi.
Ministeriö asetti työryhmän Konginkankaan viimekeväisen onnettomuuden jälkeen.
Työryhmä kehottaa etsimään raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksista riskitekijöitä, joita voitaisiin vähentää kuljettajien koulutuksella. Myös kuljettajien työterveyshuolto tulisi kartoittaa. Kuljettajakohtaiseen terveyden seurantaan voitaisiin panostaa.
Työryhmä katsoo aiheelliseksi tutkia, miten vetoautojen nykyaikaiset jarru-, hidastin- ja ajonvakautusjärjestelmät vaikuttavat raskaiden ajoneuvoyhdistelmien käyttäytymiseen. Talvirenkaiden käytön pakollisuutta busseissa ja ajoneuvoyhdistelmissä olisi niin ikään selvitettävä. Lievempi vaihtoehto olisi, että talvikuukausina renkaissa olisi suurempi minimiurasyvyys kuin muulloin käytettävissä renkaissa.
Lisätietoa kaivataan siitä, miten yleisiä kuorma-autoissa ja busseissa ovat säännösten vastaisesti toimivat nopeudenrajoittimet. Alkolukon asentaminen pakolliseksi varusteeksi tulisi sekin ottaa harkittavaksi.
Uutta teknologiaa hyödynnetään enenevästi raskaan liikenteen turvatoimissa. Kehitteillä on mm. järjestelmiä, jotka varoittavat ylikuormasta, ajo- ja lepoaikasäännösten rikkomisesta sekä riittämättömästä ajoetäisyydestä. Automaattinen kelitietojärjestelmä toimisi siten, että liikenteessä olevat ajoneuvot mittaisivat liukkautta ja välittäisivät tietoa siitä Tiehallinnon kelikeskukseen. Tiehallinto puolestaan voi varoittaa muita ajoneuvoja ja ohjata tien kunnossapitoa.
Raskaan liikenteen valvonnasta tehdään erillinen suunnitelma. Valvontakohteiksi tulisi ottaa erityisesti satamat, rajanylityspaikat sekä suuret terminaali- ja tehdasalueet ympäristöineen. Tärkeää on, että poliisilla on riittävästi ammattitaitoa valvoa raskasta liikennettä.
Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole vielä ottanut kantaa työryhmän ehdotuksiin.
Lisätietoja: Työryhmän puheenjohtaja, ylijohtaja Harri Cavén, puh. 0400 607 848
Raskaan tieliikenteen turvallisuustilanne ja tutkimustarvekartoitus. Liikenne- javiestintäministeriön julkaisuja 31/2005. Myynti Edita Oyj, puh. 0204 5005. Tiedotusvälineille LVM:n tiedotuksesta puh. (09) 160 28332 tai [email protected].
>> Raskaan tieliikenteen turvallisuustilanne ja tutkimustarvekartoitus