Anmälningsplikten beträffande nedsatt körförmåga träder i kraft den 1 september
Läkarna är från början av september förpliktigade att göra en anmälan till polisen då en förares hälsotillstånd förändrats så att han inte längre fyller hälsokraven för körtillstånd och han därför väsentligt äventyrar trafiksäkerheten.
Om tillfälligt försvagad körhälsa anmäls inte. Anmälningsplikten gäller endast fall där föraren permanent förlorat körförmågan. Situationen fastställs med erforderliga undersökningar.
I anmälan uppges inte diagnosbeteckningen för patientens sjukdom och inte heller enskilda uppgifter om hälsan. Läkaren kan också föreslå tilläggsåtgärder för att nämare reda ut hälsotillståndet eller de effekter det har på körförmågan.
Innan anmälan görs måste läkaren berätta för patienten om anmälningsplikten och om hur hälsotillståndet påverkar körförmågan. Polisen kan fortfarande kräva att föraren visar upp ett läkarintyg, om det finns skäl att misstänka att föraren inte längre uppfyller hälsokraven.
Den anmälningsplikt som avses i lagen gäller också optiker vid förarens 45-årsgranskning. Vid behov kan optikern föreslå en läkarundersökning för att utreda en sjukdom som inverkar på förarens synförmåga.
Då man söker sitt första körtillstånd krävs fortfarande en obligatorisk läkarundersökning. Däremot frångås de periodiska undersökningarna av förare som fyllt 60 år. Ett läkarutlåtande krävs som hittills för förlängd körrätt vid 70 års ålder och efter det med regelbundna mellanrum. Hälsokontrollerna av lastbils-, buss- och taxiförare förblir oförändrade.
Tilläggsinformation:
äldre regeringssekreterare Anna-Liisa Tarvainen, tfn (09) 160 28629 eller 0400 665 395