Ministeri Harakka neljännessä joukkoliikennefoorumissa: Elpymiseen on monta keinoa

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 25.10.2021 14.30 | Julkaistu suomeksi 28.10.2021 klo 8.16
Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (Kuva: LVM)
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (Kuva: LVM)

Liikenne- ja viestintäministeriö järjesti 25.10.2021 henkilöliikenteen toimijoille suunnatun keskustelufoorumin jo neljättä kertaa. Foorumin tarkoituksena on jakaa viranomaistietoa sekä keskustella parhaista käytännöistä niin suurten kuin pienten palveluntarjoajien kesken.

Koronapandemian aikana julkisen henkilöliikenteen matkustajamäärät romahtivat, mikä on vaikuttanut merkittävästi alan toimijoiden taloudelliseen tilanteeseen. Yhteiskunnan avautuessa ja elpymisen käynnistyessä on keskeistä saada palautettua myös julkisen henkilöliikenteen matkustajamäärät takaisin kasvu-uralle, ja huolehdittava samalla matkustamisen turvallisuudesta.

- Turvallisuus on edelleen päällimmäisenä matkustajien mielissä. Kun luottamus on kunnossa, liikennepalveluiden kysyntä lähtee jälleen kasvuun. Elpymistä voi vauhdittaa monin keinoin, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka korosti tilaisuudessa.

Palvelutaso houkuttelee matkustajat takaisin

Tilaisuudessa kuultiin puheenvuoroja elpymisestä julkisen henkilöliikenteen eri toimijoiden näkökulmasta sekä keskusteltiin toimenpiteistä, joilla vahvistetaan kysynnän kasvua.

Kun ihmiset palaavat rajoitusten poistumisen myötä erilaisten palveluiden pariin ja etätyösuosituksen päätyttyä laajemmin lähityöhön, on odotettavissa, että myös matkustajamäärät kasvavat. Matkustajamäärien palautumisen pandemiaa edeltävälle tasolle odotetaan kuitenkin vievän vuosia.

Puheenvuoroissa nousivat esiin matkustamistrendien muutokset ja keskustelua käytiin muun muassa lisääntyneen etätyön vaikutuksesta palveluiden kysyntään ja tarjontaan. Tilaisuudessa jaettiin esimerkkejä onnistuneista lippukampanjoista ja toimijat korostivat yhteisten, myönteisten viestien merkitystä elpymisen kannalta.

- Olen ilolla huomannut, että alalla jokainen on pohtinut, miten asiakaskokemus voisi olla entistä houkuttelevampi. Uskon, että matkustajat palaavat paremman palvelun pariin. Osaltamme osoitamme tukea aloittamalla ensi viikolla valtakunnallisen joukkoliikennekampanjan, jolla toivotetaan matkustajat takaisin turvalliselle työ- ja asiointimatkalle, ministeri Harakka kertoi.

Lisätietoja:

Ministeri Timo Harakan haastattelupyynnöt viestintäasiantuntija Virpi Komulainen, p. 050 464 7684, [email protected]