Sessionen för kommittén för skydd av den marina miljön fortsatte utvecklandet av ett säkerhetsregleringsramverk och MASS-koden
Internationella sjöfartsorganisationens (International Maritime Organization, IMO) kommitté för skydd av den marina miljön sammanträdde i London den 18–27 juni 2025. Kommittén sammanträdde för 110:e gången.
Sessionen fortsatte att utveckla en säkerhetsregelverksram i fråga om alternativa bränslen. Den arbetsgrupp som tillsattes för att kartlägga frågan behandlade till exempel regleringen av atomdrivna fartyg. Målet är att skapa en regelverksram för alternativa bränslen och ny teknik.
Utvecklingen av ramverket för säkerhetsbestämmelserna kommer att fortsätta i följande underkommittéer:
- underkommitté för uppdatering av bestämmelserna om atomdrivna fartyg, planering och konstruktion av fartyg,
- underkommitté för avskiljning och lagring av koldioxid, transport av last och containrar,
- underkommitté för energilagringssystem, fartygssystem och fartygsutrustning.
Vid mötet fortsatte finslipningen av MASS-koden (Maritime Autonomous Surface Ships) som gäller avancerad automatisering inom sjöfarten. Syftet med reglerna är att främja säkerheten hos och ibruktagandet av automatiska MASS-fartyg. Arbetet framskred avsevärt och målet är att slutföra och godkänna koden vid nästa session för kommittén för skydd av den marina miljön.
Vid sessionen tillsattes en arbetsgrupp för att behandla reglering av cybersäkerhet inom sjöfarten. Arbetsgruppen föreslog att regleringen till en början bör utvecklas som frivillig reglering. Avsikten är att fortsätta främjandet av den frivilliga cybersäkerhetsregleringen vid nästa session för kommittén för skydd av den marina miljön, om ett nytt förslag till arbetsprogram erhålls i frågan.
Av de nya förslagen till arbetsprogram godkände kommittén för skydd av den marina miljön bland annat minimikrav för prestandan hos det alternativa systemet för positionering, navigering och tidssynkronisering (positioning, navigation and timing, PNT). Finland lyfte i sitt anförande fram störningarna inom GNSS-systemet (Global Navigation Satellite System) på Östersjön. Finland lyfte också fram att minimikrav på det alternativa PNT-systemets prestanda skulle förbättra säkerheten inom sjöfarten.
Vid mötet godkändes bland annat de nya krav som gäller arrangemangen kring när lots stiger ombord eller av fartyget som träder i kraft den 1 januari 2028.
Vid mötet uppmuntrades dessutom Internationella teleunionen (International Telecommunications Union, ITU) och IMO till ett närmare samarbete för skydd av undervattenskablar.
Finlands strävar efter att fortsätta i IMO:s råd
Finland är medlem i IMO:s råd 2024–2025 och eftersträvar en fortsättning. Kanslichef Kivimäki reste till London under sessionen för kommittén för skydd av den marina miljön för att främja Finlands kandidatur till IMO:s råd för åren 2026–2027. I samband med sessionen ordnade Finland tillsammans med Wärtsilä ett presentationsevenemang om hur människor utbildas i säker användning av hållbara fartygsbränslen.
Under sessionen ordnade Finland också en mottagning med midsommar som tema där man lyfte fram teman för Finlands påverkan i IMO. Kivimäki träffade dessutom bilateralt representanter för flera av IMO:s medlemsstater.
Finland vill fortsätta arbetet för att främja effektivitet, transparens och mångstämmighet i Internationella sjöfartsorganisationens reglering. Om Finland blir omvald i rådet är dess ambition att föra fram synpunkter i synnerhet från sjöfartsutbildningsproffs och kommande generationer av sjöfarare.
Vad händer nu?
Kommittén för skydd av den marina miljön sammanträder nästa gång i maj 2026.
Transport- och kommunikationsverket Traficom ordnar den 3 november 2025 ett informationsmöte om de nya kraven, inklusive arrangemangen kring när lots stiger ombord eller av fartyget.
Mer information:
Alex Piispanen, överinspektör, [email protected], tfn 0295 342 182, [email protected]