Meriturvallisuuskomitean kokouksessa jatkettiin turvallisuussääntelykehyksen ja MASS-säännöstön kehittämistä
Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriturvallisuuskomitea kokoontui 18.-27.6.2025 Lontoossa. Komitea kokoontui 110. kertaa.
Vaihtoehtoisten polttoaineiden turvallisuussääntelykehyksen kehittäminen jatkui kokouksessa. Asian kartoittamiseen perustettu työryhmä käsitteli esimerkiksi ydinkäyttöisten alusten sääntelyä. Tavoitteena on, että vaihtoehtoisille polttoaineille ja uusille teknologioille luotaisiin sääntelykehys.
Turvallisuussääntelykehyksen kehittämistä on tarkoitus jatkaa seuraavissa alakomiteoissa:
- ydinkäyttöisiä aluksia koskevan sääntelyn päivittäminen, alusten suunnittelua ja rakennetta käsittelevä alakomitea
- hiilidioksidin talteenotto ja varastointi, lastien ja konttien kuljetusta käsittelevä alakomitea
- energian varastointijärjestelmät, aluksen järjestelmiä ja laitteistoja käsittelevä alakomitea.
Kokouksessa jatkettiin merenkulun edistynyttä automaatiota koskevan MASS-säännöstön (Maritime Autonomous Surface Ships) viimeistelyä. Säännöstön tarkoituksena on edistää automaattisten MASS-alusten turvallisuutta ja käyttöönottoa. Työ eteni merkittävästi ja tavoitteena on viimeistellä ja hyväksyä säännöstö meriturvallisuuskomitean seuraavassa kokouksessa.
Kokouksessa perustettiin työryhmä käsittelemään merenkulun kyberturvallisuussääntelyä. Työryhmä esitti, että sääntelyä tulisi aluksi kehittää vapaaehtoisena sääntelynä. Vapaaehtoisen kyberturvallisuussääntelyn edistämistä on tarkoitus jatkaa meriturvallisuuskomitean seuraavassa kokouksessa, mikäli asiasta saadaan uusi työohjelmaehdotus.
Uusista työohjelmaehdotuksista meriturvallisuuskomitea hyväksyi muun muassa vähimmäisvaatimukset vaihtoehtoisen paikannus-, navigointi- ja aikasynkronointijärjestelmän (positioning, navigation and timing, PNT) suorituskyvylle. Suomi nosti puheenvuorossaan esille GNSS-järjestelmään (Global Navigation Satellite System) kohdistuneet häiriöt Itämerellä. Suomi toi esiin, että vähimmäisvaatimukset vaihtoehtoisen PNT-järjestelmän suorituskyvylle parantaisivat merenkulun turvallisuutta.
Kokouksessa hyväksyttiin mm. luotsin otto- ja jättöjärjestelyitä koskevat uudet vaatimukset, jotka tulevat voimaan 1.1.2028.
Lisäksi kokouksessa kannustettiin Kansainvälisen televiestintäliiton (International Telecommunications Union, ITU) ja IMO:n välisen yhteistyön tiivistämiseen merikaapelien suojaamiseksi.
Suomi tavoittelee jatkokautta IMO:n neuvostossa
Suomi on IMO:n neuvoston jäsen vuosina 2024–2025 ja tavoittelee jatkokautta. Kansliapäällikkö Minna Kivimäki matkusti meriturvallisuuskomitean istunnon aikaan Lontooseen edistämään Suomen ehdokkuutta IMO:n neuvostoon vuosiksi 2026–2027. Suomi järjesti istunnon yhteydessä yhdessä Wärtsilän kanssa esitelmätilaisuuden siitä, kuinka ihmisiä koulutetaan kestävien aluspolttoaineiden turvalliseen käyttöön.
Suomi järjesti istunnon aikana myös juhannusteemaisen vastaanoton, jossa tuotiin esiin Suomen IMO-vaikuttamisen teemoja. Lisäksi kansliapäällikkö Kivimäki tapasi useiden IMO:n jäsenvaltioiden edustajia kahdenvälisesti.
Suomi haluaa jatkaa työtä IMO:n sääntelyn tehokkuuden, läpinäkyvyyden ja moniäänisyyden edistämiseksi. Jos Suomi valitaan uudelleen neuvoston jäseneksi, Suomi haluaa tuoda esiin erityisesti merenkulkualan koulutuksen ammattilaisten ja seuraavan sukupolven merenkulkijoiden ääntä.
Mitä seuraavaksi?
Meriturvallisuuskomitea kokoontuu seuraavan kerran toukokuussa 2026.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom järjestää 3.11.2025 infotilaisuuden uusista vaatimuksista, mukaan lukien luotsin otto- ja jättöjärjestelyjä koskien.
Lisätietoja:
ylitarkastaja Alex Piispanen, p. 0295 342 182, [email protected]