Skip to content
Media

Lagstiftningsprojekt: Lagstiftningsåtgärder för förbättring av transportsektorns verksamhetsförutsättningar

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 17.6.2025 15.35 | Publicerad på svenska 19.6.2025 kl. 9.00
Typ:Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM.

Kommunikationsministeriet har inlett ett lagstiftningsprojekt för att förbättra transportsektorns verksamhetsförutsättningar. Syftet med projektet är att precisera EU-regleringen om cabotagetrafik på landsväg så att det blir lättare att följa och övervaka reglerna. Genom projektet ska man dessutom främja användningen av fordon som använder alternativa bränslen och som väger högst 4250 kg i godstrafiken.

Ministeriet har våren 2025 gjort en omfattande utvärdering av de regleringsåtgärder som påverkar transportbranschen och genom vilka man kunde förbättra verksamhetsförutsättningarna för transportbranschen.

– Ju mer, säkrare och smidigare transporterade ton rör sig på vägarna, desto bättre går det för Finland. Samarbetet med transportsektorn är utmärkt. I våras ordnade vi en rundabordsdiskussion om regleringsåtgärder som kan gagna branschen. Det gläder mig att kunna konstatera att våra lagstiftningsförslag fick ett nästan förbehållslöst stöd från berörda parter. Finland är ett gummidäcksland där 90 procent av de transporterade tonnen och typerna transporteras på vägar, så det ligger i allas vårt intresse att förbättra verksamhetsförutsättningarna inom transportsektorn, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

I projektet ändras bestämmelserna om cabotagetrafik och körkortskategorier

Avsikten med lagstiftningsprojektet är att ändra bestämmelserna om cabotagetrafik på landsvägar i lagen om transportservice och eventuellt också påföljdssystemet i anslutning till det. Med cabotage avses transporter som ett företag som är etablerat i en annan EU-medlemsstat utför med ett fordon i en annan medlemsstat. Målet är att precisera den nationella lagstiftningen så att efterlevnaden av reglerna är tydlig och tillsynen effektiv.

Dessutom föreslås det att bestämmelserna om körkortskategorier i körkortslagen ändras i fråga om framförande av tyngre fordon som drivs med alternativa bränslen, såsom lätta lastbilar. I och med ändringen berättigar ett körkort för personbil till att framföra ett fordon som väger högst 4250 kg, förutsatt att fordonet drivs med ett alternativt bränsle och körkortet för kategori B har beviljats minst två år tidigare. Den maximala massan för person- och paketbilar som drivs med förbränningsmotor och som framförs med B-kategori körkort förblir oförändrad vid 3500 kg.

Det föreslås också att statsrådets förordning om utfärdande av färdskrivarkort och undantag vid användning av färdskrivare ändras i syfte att införa undantag från kör- och vilotider för fordon i godstrafik som använder alternativa bränslen och med en totalmassa på över 3 500 kg.

Vad händer nu?

Vid kommunikationsministeriet inleds beredningen av lagändringarna. Under beredningen kommer man att höra intressegrupper bland annat genom en remissbehandling.

Projektets mandatperiod upphör i juni 2026. Ikraftträdandet av lagändringarna beror på tidpunkten för godkännandet av det nya körkortsdirektivet.

Mer information:

Veli-Matti Syrjänen, trafikråd, tfn 0295 342 124, [email protected]
Saara Louko, specialsakkunnig, tfn 0295 342 048, [email protected] (körkortsregleringen) 

Nyckeln till tillväxt Orpos regeringsprogram