Skip to content
Media

Finland lyckades påverka utsläppsberäkningen för mycket tunga fordonskombinationer

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 22.5.2025 14.06
Typ:Pressmeddelande
Bild: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM.

Europeiska kommissionen har den 20 maj 2025 publicerat en delegerad förordning genom vilken det i EU:s förordning om CO2-gränsvärden för tunga fordon skapas en separat fordonsunderkategori för mycket tunga kombinationer av lastbil för beräkning av utsläppsmål för fordonstillverkare. Finland har aktivt utövat föregripande inflytande över definitionen av mycket tunga fordonskombinationer av lastbil (Extra Heavy Combination, EHC).

EHC-fordon är mer energieffektiva och minskar koldioxidutsläppen från transporten i förhållande till den transporterade mängden i ton och den körda sträckan. Finlands mål har varit att utsläppskalkylerna för lastbilar ska beakta EHC-lastbilars faktiska användning och lägre relativa utsläpp som dragbilar för tunga kombinationer.

Särdragen hos de tunga kombinationer som används i Finland beaktades i definitionen av EHC-fordon

I EU kom man 2024 överens om en uppdatering av EU:s förordning om CO2-gränsvärden för tunga fordon som är förpliktande för fordonstillverkarna. Finland påverkade aktivt förhandlingarna för att tillgången på fordon som används i fordonskombinationer som är större till sin volym och massa ska tryggas även i fortsättningen. De är viktiga för vårt logistiksystem och förbättrar transporternas effektivitet och konkurrenskraft.

Fordon som används i mycket tunga kombinationer beaktades i förordningen och Europeiska kommissionen bemyndigades att utfärda en närmare delegerad förordning om dessa fordon för att fastställa de uppgifter som ska användas vid beräkningen av deras utsläpp. Denna delegerade förordning har sedan hösten 2024 behandlats i en expertgrupp hos kommissionen, och kommissionen har beaktat Finlands önskemål vid beredningen av förordningen.

Den förordning som kommissionen nu publicerat för in utsläppskalkylerna för EHC-lastbilar i rätt storleksklass och beaktar den högre transporteffektiviteten hos transporter som görs med dem. I fortsättningen beaktas deras särdrag bättre än tidigare vid beräkningen av målen för koldioxidutsläpp från lastbilar, vilket ligger i linje med Finlands mål.

EHC-lastbilarna definieras i artikel 3.25 i förordningen om CO2-gränsvärden för tunga for-don (EU) 2019/1242. 

Vad händer nu?

Den delegerade förordningen publicerades den 20 maj 2025. EU-ländernas råd och Europaparlamentet har två månader på sig att meddela om de har för avsikt att motsätta sig rättsakten. Om rådet eller parlamentet inte reser invändningar, träder rättsakten i kraft.

Mer information:

Sara Österberg, specialsakkunnig, tfn 0295 342 041, [email protected]