Remissbehandling: Konventionen om vägmärken och signaler ändras
Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition om godkännande av ändringar i konventionen om vägmärken och signaler. Utlåtanden kan lämnas in till den 27 januari 2026.
Syftet med konventionen om vägmärken och signaler är att underlätta vägtrafiken och öka trafiksäkerheten genom att förenhetliga vägmärkena och vägmärkessymbolerna i fråga om dem samt trafiksignalerna och vägmarkeringarna. Konventionen har undertecknats av 35 stater och ratificerats av 75 stater. Arbetsgruppen för trafiksäkerhet (WP.1), som lyder under Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (UNECE), håller konventionen uppdaterad.
Syftet med enhetliga internationella regler är att minska antalet olyckor på konventionsstaternas vägar. Även automatiseringen av vägtrafiken förutsätter att trafikanordningarna är internationellt enhetliga.
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att riksdagen ska godkänna de ändringar i konventionen om vägmärken och signaler samt i tilläggsprotokollet om vägmarkeringar till den europeiska överenskommelsen som utgör tillägg till konventionen, som antogs vid den 90:e sessionen för arbetsgruppen för trafiksäkerhet som lyder under UNECE. Propositionsutkastet innehåller också förslag till lagar för att sätta i kraft de bestämmelser i konventionsändringarna som hör till området för lagstiftningen.
Ändringarna i konventionen om vägmärken och signaler är i huvudsak tekniska eller har samband med vägmärkenas utseende eller med konventionens förbättrade läsbarhet. Syftet med ändringarna i konventionen är att minska mångtydigheten och ytterligare förenhetliga vägmärkena och signalerna. Därtill är syftet med ändringarna att uppdatera utseendet på trafikanordningar så att de är så tydliga, enhetliga och lättbegripliga som möjligt i den internationella trafiken.
På grund av ändringarnas omfattning ersätter den nya konventionstexten konventionens hela nuvarande text. Ändringarna i tilläggsprotokollet om vägmarkeringar till den europeiska överenskommelsen är mindre.
Inga betydande konsekvenser för Finland
Ändringsförslagen till konventionen motsvarar i huvudsak Finlands gällande lagstiftning. De ändringsbehov i vägtrafiklagen som ikraftträdandet av konventionen medför är små och hänför sig till vägmärkenas utseende eller märkesdefinitionerna. Enligt konventionen ska märkena ersättas inom 15 år efter det att konventionen har trätt i kraft. Ändringarna av konventionen har inga betydande ekonomiska konsekvenser för Finland.
Under beredningen har man identifierat enskilda konventionsbestämmelser som förutsätter att antingen den nationella lagstiftningen ändras eller att ett konventionsförbehåll görs. Dessutom bör en del av Finlands gällande förbehåll återtas, eftersom de inte längre behövs.
Genom de ändringar som föreslås i utkastet till regeringsproposition görs smärre kompletteringar och preciseringar i bestämmelserna om trafikanordningar. Ändringar föreslås bland annat i utseendet på trafikanordningarna A27 och M3.
Vad händer nu?
Utlåtanden om regeringens utkast till proposition kan lämnas i tjänsten utlåtande.fi. Remisstiden löper ut den 27 januari 2026. Responsen från remissbehandlingen beaktas när beredningen av lagen vid kommunikationsministeriet fortsätter.
FN:s generalsekreterare har överlämnat ändringsförslagen till konventionsparterna den 12 maj 2025. Konventionsparterna har 12 månader på sig att underrätta generalsekreteraren om de godtar eller avvisar ändringarna i konventionen. Finland ska meddela om godkännandet av ändringarna i konventionen och om eventuella förbehåll våren 2026.
Mer information:
Juuso Suomento, specialsakkunnig, tfn 0295 342 071, [email protected]
Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, [email protected]
Statsrådets projektportal: Regeringens proposition om godkännande och sättande i kraft av ändringar i konventionen om vägmärken och signaler (LVM036:00/2025)